Statement CBL over plan Farmers Defence Force platleggen voedselvoorziening
- Food-en-retail
- 6 dec 2019 @ 15:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPolitiek
- 6 dec 2019 @ 15:15
- Peter van Woensel Kooy
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) kijkt met zorg naar de ontwikkelingen rondom de stikstof en PFAS-problematiek. 'De problematiek is ernstig en urgent en vraagt om een snelle, politieke oplossing.'
Het CBL stuurt ons de volgende verklaring met betrekking tot de aangekondigde acties:
'De aankondiging van Farmers Defence Force om de Nederlandse infrastructuur hard te treffen en de voedselvoorziening plat te leggen door distributiecentra van supermarkten te blokkeren is ernstig. Hiermee wordt de consument geraakt die eerdere boerenprotesten nog met sympathie begroette. Bovendien treft het mede-ondernemers in de voedselketen die nu aan de vooravond van de drukste periode van het jaar staan.
Boeren en supermarkten staan aan dezelfde kant. Wij streven hetzelfde doel na: elke dag lekker, gezond en duurzaam voedsel voor iedereen in Nederland. Het is zinloos om de consument met lege schappen, een lege koelkast en een sober kerstmaal te confronteren. Dit dupeert iedereen en brengt de oplossing geen stap dichterbij. Supermarkten zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat winkels kunnen worden bevoorraad.
De basis voor oplossingen is door de boeren gepresenteerd en Minister Schouten heeft aangegeven dat de bal bij haar ligt. Het CBL roept het Kabinet, het parlement en de gezamenlijke boerenorganisaties verenigd in het Landbouw Collectief op om snel uit de impasse te komen.'
- einde statement-
Over het CBL
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.'
(bron: CBL, foto boven van een protest: Dawid Małecki / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ernstig
- CBL
- urgent
- zorg
- ontwikkeling
- Centraal Bureau Levensmiddelenhan
- politiek
- PFAS
- oplossing
- problematiek
- stikstof
- snelle
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing