Statement CBL over plan Farmers Defence Force platleggen voedselvoorziening

Statement CBL over plan Farmers Defence Force platleggen voedselvoorziening
  • Food-en-retail
  • 6 dec 2019 @ 15:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodPolitiek

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) kijkt met zorg naar de ontwikkelingen rondom de stikstof en PFAS-problematiek. 'De problematiek is ernstig en urgent en vraagt om een snelle, politieke oplossing.'

Het CBL stuurt ons de volgende verklaring met betrekking tot de aangekondigde acties:

'De aankondiging van Farmers Defence Force om de Nederlandse infrastructuur hard te treffen en de voedselvoorziening plat te leggen door distributiecentra van supermarkten te blokkeren is ernstig. Hiermee wordt de consument geraakt die eerdere boerenprotesten nog met sympathie begroette. Bovendien treft het mede-ondernemers in de voedselketen die nu aan de vooravond van de drukste periode van het jaar staan.

Boeren en supermarkten staan aan dezelfde kant. Wij streven hetzelfde doel na: elke dag lekker, gezond en duurzaam voedsel voor iedereen in Nederland. Het is zinloos om de consument met lege schappen, een lege koelkast en een sober kerstmaal te confronteren. Dit dupeert iedereen en brengt de oplossing geen stap dichterbij. Supermarkten zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat winkels kunnen worden bevoorraad.

De basis voor oplossingen is door de boeren gepresenteerd en Minister Schouten heeft aangegeven dat de bal bij haar ligt. Het CBL roept het Kabinet, het parlement en de gezamenlijke boerenorganisaties verenigd in het Landbouw Collectief op om snel uit de impasse te komen.'

- einde statement-

Over het CBL 
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.'

(bron: CBL, foto boven van een protest: Dawid Małecki / Unsplash)


 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken