Vooruitblik Michelingids 2020: vallende sterren
- Food-en-retail
- 19 dec 2019 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 19 dec 2019 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Op 13 januari 2020 verschijnt de nieuwe Nederlandse Michelingids. Welke restaurants krijgen hun eerste ster, wie gaat naar twee of drie en waar valt sterverlies te verwachten? Een prognose met veel gevolgen voor de betrokken restaurantmerken.
Door de marketing-aantrekkingskracht van een ster of zelfs van een Bib Gourmand-vermelding, is veel meer bezoek te verwachten in je zaak en stijgt de waarde ervan. De 'Bibs' zijn echter al uitgereikt, dus voor wie geen Bib scoorde kan dat twee dingen betekenen: pech... of juist niet. Want géén Bib kan ook de opmaat naar een eerste ster zijn (je kan immers niet én een Bib én een ster hebben).
Sterrenmanagement
Sommige chefs en restaurateurs kiezen er intussen juist bewust voor om zich te diskwalificeren voor een ster, om van de druk af te zijn. Of om een eigen niet erkende stijl te voeren. Ron Blaauw deed dat enige tijd terug, maar revancheerde zich in de ogen van het bandenmerk en speelde zich toch weer in de kaart. Andere horeca-ondernemers doeken hun zaak compleet op of verkopen hem aan derden, waardoor de ster doorgaans ook verdwijnt. De toekenning van een ster kan weer duiden op het goed oppakken van culinaire trends of juist op vernieuwing hiervan (zie ook ons trendrapport 2020, icoon 4). Grote foodpartijen kunnen op basis van de sterrenreputatie samenwerkingen aangaan met sterrenrestaurants, zoals met &Samhoud of De Librije. Restaurant Bord'eau zag zelfs een signature toetje terug in een Kerst-Allerhande, beschikbaar gemaakt voor een breed publiek. Kortom de ster kan een belangrijke marketingtool zijn, het kan je merk optillen of breken, waarmee de presentatie van de nieuwste gids meteen ook een belangrijk en spannend moment wordt.
Indicatie van nieuwe sterrenregen
Het vakmedium Kokswereld komt daarom half december steevast met een vooruitblik, gebaseerd op de noteringen in restaurantgidsen Gault&Millau 2020, Lekker 2020, Proefschrift Restaurants die al verschenen en gebaseerd op intussen bekende vervallen Bib Gourmands en op een rondvraag langs horecaprofessionals. Het medium ziet vooral een aantal ingetrokken Michelin sterren. 'Met de sluiting van De Leest in Vaassen verliest Nederland één van zijn drie driesterrenrestaurants. La Trinité in Sluis en Blok’s in Amersfoort hebben aangegeven een meer laagdrempelig concept te (gaan) voeren, waarbij een Michelinster niet meer past. Dat zou betekenen dat Nederland minimaal 5 sterren verliest in de gids 2020.'
Kanshebbers in 2020
Het Maastrichtse Beluga Loves You (twee sterren) alsmede restaurant Kasteel Heemstede in Houten (één ster) zijn verkocht, dat wordt ook spannend volgens Kokswereld. 'Van de nieuwe restaurants zouden de volgende restaurants kans maken op een ster op basis van hun ranking in de overige gidsen: Smink in Wolvega (16,5 GM/Lekker rand top 100/8,5 PR) en het verhuisde De Nieuwe Winkel in Nijmegen (15 GM/96 Lekker/8,8 PR)', is de voorspelling. Lees hier verder ook over restaurants die er al eentje hebben en mogelijk verder in de prijzen vallen. Nu nog hopen dat 'vallende sterren' niet al te letterlijk hoeft te worden genomen in januari 2020... en dat -ook in het kader van sneller slijtende autobanden, veel zaken 'het omrijden waard' of zelfs 'de hoofdbestemming' zullen zijn.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- auto
- prognose
- restaurant
- Nederland
- Michelin
- Michelingids
- verwachten
- eerste ster
- 2020
- het omrijden waard
- guide
- marketingtool
- sterverlies
- merken
- band
- Bibendum
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing