[onderzoek] 3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt
- Food-en-retail
- 30 jan 2020 @ 11:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 30 jan 2020 @ 11:51
- Peter van Woensel Kooy
Bijna drie miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld.
Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
Online supermarkt in de lift
Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12% (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. Het einde van de groei is nog niet in zicht. Meer dan één op de vier consumenten (27%) is van plan om ook het komende jaar online boodschappen te bestellen. Online boodschappen doen is nog niet door alle leeftijdsgroepen massaal ontdekt. Vijftigplussers (13%) kiezen minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29%).
Picnic verslaat Jumbo en concurrentie
Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21%). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25%). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23%), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic.
Consumenten willen tijdsbesparing en gemak
De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is.
(PvWK)
Over Multiscope
'Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. De resultaten in bovenstaand bericht komen uit de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. In het onderzoek zijn 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.'
(bron: Multiscope)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- online supermarkt
- basis
- marketing
- Multiscope
- in de lift
- retail
- grootschalig
- onderzoek
- online
- kopen
- Smart Food Monitor
- n= 7.300
- 12%
- webshop
- supermark
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing