Amandelmelk en Brabantse worstenbroodjes geen match

Amandelmelk en Brabantse worstenbroodjes geen match
  • Food-en-retail
  • 9 jan 2020 @ 08:29
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

De kans dat iemand in één bestelling een ongezond product zoals frikadellen combineert met een verantwoord product zoals biologische magere kwark is heel klein, constateert Picnic.

De bestelling van een gezond én ongezond product is zeldzaam.

Ook combinaties van hipsterproducten als amandelmelk met traditionele producten zoals Brabantse worstenbroodjes komen zelden voor. Dat blijkt uit een analyse door Picnic van de bestellingen van 2019. De online supermarkt concludeert tevens dat mensen steeds gezonder gaan eten.

Picnic groeit nog altijd als kool, meldt de retailer. 'In de inmiddels meer dan 100 plaatsen waar de websuper afgelopen jaar bezorgde, reden de markante wagentjes ongeveer zes miljoen kilometer. Ter vergelijking: dat is bijna acht keer naar de maan en weer terug. Door met elektrische voertuigen in plaats van op benzine te rijden is er geen uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2.' Daardoor bespaarde Picnic afgelopen jaar naar eigen zeggen grofweg 600.000 kilo CO2.

Tijdsbesparing 
Een andere bezuiniging zit in tijd. Gemiddeld besteden Nederlanders drie uur per week aan boodschappen, bleek uit eerder onderzoek door Peil.nl. 'Door thuis via de Picnic-app te bestellen worden tijdrovende ritjes naar de supermarkt uitgespaard. In totaal houden de klanten van de websuper daardoor jaarlijks samen ongeveer 2,5 miljoen uur over.' Oftewel: zo’n twintig werkdagen per jaar per gezin die niet in de supermarkt worden doorgebracht. 'Die enorme hoeveelheid tijd kunnen ze nu aan leuke dingen besteden, zoals uitjes met familie of vrienden, spelletjes doen met de kinderen, sport en andere hobbies', reageert medeoprichter Michiel Muller.

Het grootste aantal huishoudens dat bij Picnic bestelt, is volgens de websuper woonachtig in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Amersfoort, in 2015 de bakermat van Picnic, completeert de top vijf. Alleen al in de genoemde vijf steden heeft de websuper afgelopen jaar tientallen miljoenen producten bezorgd.

Consequent gezond(er)
Het aandeel gezonde(re) producten neemt daarbij toe. Ook eet en drinkt men bewuster en verantwoorder. Vergeleken met 2018 nam de verkoop van alcoholvrij bier het afgelopen jaar met 32 procent toe, die van vegetarische vleeswaren met 21 procent, die van plantaardige zuivel met 35 procent en die van bulgur, couscous en quinoa zelfs met 48 procent.

'Klanten die op de gezonde toer gaan zijn daarin consequent', constateert Muller, 'De kans dat iemand biologische paprika bestelt samen met biologische kiwi is bijvoorbeeld dertig keer groter dan wanneer deze producten los worden besteld. Een andere populaire combinatie is bladselderij en knolselderij.'

Daarentegen is de bestelling van een gezond product met een ongezond product uiterst ongewoon. Mensen die biologische groenten, zuivel en vleeswaren bestellen, laten energiedrankjes links liggen, zo blijkt. De meest onwaarschijnlijke combinatie is een literpak volle chocolademelk en geschoonde spruiten (350 gram). Opvallend genoeg komt ook de winterse combinatie boerenkool met erwtensoep nauwelijks voor.
(PvWK)

Over Picnic
'Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.'

(bron: Picnic)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken