Markt vleesvervangers naar 125 miljard euro

Markt vleesvervangers naar 125 miljard euro
  • Food-en-retail
  • 6 jan 2020 @ 09:51
  • 12307 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

De stijging van de omzet van vleesvervangers vertienvoudigt de komende tien jaar wereldwijd, becijfert zakenbank Barclays, naar 125 miljard euro (140 miljard dollar). In Nederland groeit de markt in 2020 met 10%, berekent ABN Amro.

Deze cijfers verzamelde het FD. De verkoop van vleesvervangers is weliswaar nog een niche, maar eentje die explosief groeit. Partijen als Beyond Meat en De Vegetarische Slager zullen daarom de komende jaren 'onstuimig groeien'. De krant wijst op vleesbedrijf Vion dat zelfs een fonkelnieuwe slachterij ombouwde tot 'nepvleesfabriek' vanwege de betere perspectieven. Veevoermachines in de Rotterdamse haven worden omgebouwd tot fabrieken voor mensenvoeding op onder andere sojabasis, omdat deze lucratiever zijn en omdat de vraag naar plantaardig onder consumenten stijgt. Uitdaging volgens het FD is de grondstofschaarste en het gebrek aan capaciteit dat kan ontstaan. Vivera in Holten verkocht vleestak Enkco en is nu 100% plantaardig, waarmee het nu na Quorn en Nestlé de derde vegafabrikant van Europa is. Vega(n) wordt normaal, wordt mainstream, zoals ook te lezen is in de verse jongerentrends van 2020 (zie icoon 4 over food).

Uitdaging grondstoffen
Aan de stijgende vraag zit ook een keerzijde. 'Aan erwteneiwit kan op korte termijn een gebrek ontstaan', reageert directeur Frank Giezen van vleesvervangerproducent Ojah, 'ook voor andere ingredienten leggen we leveringen voor de zekerheid een jaar tevoren vast, terwijl de vraag zich lastig laat voorspellen.'
Grote partijen als Burger Subway, Kentucky Fried Chicken en McDonald's zijn inutussen bezig met vega-varianten van Beyond Meat, Burger King komt met de plantaardige burger Rebel Whopper gemaakt door De Vegetarische Slager. Over de bereiding van deze laatste is nog wel wat te doen. Naar alternatieve plantaardige grondstoffen, vooral ook niet genetisch gemodificeerde, wordt naarstig gezocht.
(PvWK, bron: FD)

foto: Louis Hansel / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken