Markt vleesvervangers naar 125 miljard euro
- Food-en-retail
- 6 jan 2020 @ 09:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieMarketing
- 6 jan 2020 @ 09:51
- Peter van Woensel Kooy
De stijging van de omzet van vleesvervangers vertienvoudigt de komende tien jaar wereldwijd, becijfert zakenbank Barclays, naar 125 miljard euro (140 miljard dollar). In Nederland groeit de markt in 2020 met 10%, berekent ABN Amro.
Deze cijfers verzamelde het FD. De verkoop van vleesvervangers is weliswaar nog een niche, maar eentje die explosief groeit. Partijen als Beyond Meat en De Vegetarische Slager zullen daarom de komende jaren 'onstuimig groeien'. De krant wijst op vleesbedrijf Vion dat zelfs een fonkelnieuwe slachterij ombouwde tot 'nepvleesfabriek' vanwege de betere perspectieven. Veevoermachines in de Rotterdamse haven worden omgebouwd tot fabrieken voor mensenvoeding op onder andere sojabasis, omdat deze lucratiever zijn en omdat de vraag naar plantaardig onder consumenten stijgt. Uitdaging volgens het FD is de grondstofschaarste en het gebrek aan capaciteit dat kan ontstaan. Vivera in Holten verkocht vleestak Enkco en is nu 100% plantaardig, waarmee het nu na Quorn en Nestlé de derde vegafabrikant van Europa is. Vega(n) wordt normaal, wordt mainstream, zoals ook te lezen is in de verse jongerentrends van 2020 (zie icoon 4 over food).
Uitdaging grondstoffen
Aan de stijgende vraag zit ook een keerzijde. 'Aan erwteneiwit kan op korte termijn een gebrek ontstaan', reageert directeur Frank Giezen van vleesvervangerproducent Ojah, 'ook voor andere ingredienten leggen we leveringen voor de zekerheid een jaar tevoren vast, terwijl de vraag zich lastig laat voorspellen.'
Grote partijen als Burger Subway, Kentucky Fried Chicken en McDonald's zijn inutussen bezig met vega-varianten van Beyond Meat, Burger King komt met de plantaardige burger Rebel Whopper gemaakt door De Vegetarische Slager. Over de bereiding van deze laatste is nog wel wat te doen. Naar alternatieve plantaardige grondstoffen, vooral ook niet genetisch gemodificeerde, wordt naarstig gezocht.
(PvWK, bron: FD)
foto: Louis Hansel / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zakenbank
- McDonald's
- 140 miljard
- vleesvervangers
- Vion
- Subway
- vertienvoudigt
- Barclays
- slacht
- soja
- Rebel Burger
- becijfer
- DVS
- trends
- euro
- vegan
- Nederland
- stijging
- dollar
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing