McDonald's daagt gasten uit afval goed weg te gooien

McDonald's daagt gasten uit afval goed weg te gooien
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2020 @ 11:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingStrategieMVO

McDonald’s Nederland wil het gedrag veranderen van gasten die hun afval niet goed weggooien en lanceert daartoe een grote landelijke consumentencampagne: You Bin It, You Win It. Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communications & Insights: 'Zwerfafval is ons een doorn in het oog.'

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met gedragswetenschappers en is gebaseerd op een gedragswetenschappelijk inzicht: goed gedrag belonen. Met de campagne daagt McDonald’s gasten uit om samen de strijd aan te gaan tegen zwerfafval. Zo wil het bedrijf uit de lijst van meest gevonden merken bij zwerfafval in Nederland verdwijnen.

McDonald’s meldt al jaren te werken aan het terugdringen en voorkomen van zwerfafval. 'Helaas belandt een klein deel van de verpakkingen nog steeds op straat en daar wil het bedrijf vanaf. Uit onderzoek blijkt dat gedrag van mensen positief te beïnvloeden is door goed gedrag te belonen. Samen met gedragswetenschappers heeft McDonald’s een campagne ontwikkeld om gasten die hun afval goed weggooien te belonen. You Bin it, You Win It is de eerste zwerfafval-loterij in Nederland, waarbij een presentator samen met een afvalexpert gasten beloont met mooie prijzen voor het correct weggooien van hun afval.'

Elk McDonald’s restaurant heeft 1 actie-afvalbak en een notaris heeft vooraf geloot waar de prijzen gaan vallen: welk restaurant, welke dag en welk tijdstip. De gast die op dat moment zijn of haar afval in de actie-afvalbak bint, wint. McDonald’s wil op deze manier gasten bewust maken van de positieve gevolgen van het goed weggooien van afval: een schone omgeving en van het afval in de afvalbakken laat McDonald’s door nascheiding van het papier en plastic weer nieuwe materialen maken.

Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communications & Insights McDonald’s Nederland: 'Zwerfafval is ons een doorn in het oog. Onze restaurants werken elke dag hard aan het opruimen en beperken van zwerfafval, maar er ligt nog steeds afval op straat, en elke verpakking is er een te veel. Daarom hebben we ervoor gekozen om het anders en nóg groter aan te pakken en ons hierbij te richten op preventie en gedragsverandering. Iets wat we nog niet eerder op deze manier en op deze schaal gedaan hebben. We willen via de You Bin It, You Win It campagne onze gasten bewust maken van de positieve gevolgen van het netjes weggooien van je afval en dagen hen uit om samen met ons meer te doen voor minder afval.'

Platform Samen Meer Doen Voor Minder Afval
McDonald’s werkt wereldwijd aan de vermindering en verduurzaming van haar verpakkingsmateriaal. Dit betekent dat alle productverpakkingen die McDonald’s in de restaurants gebruikt, in 2025 gemaakt zijn van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen, zo meldt het restaurantmerk. 'Ook in Nederland is McDonald’s bezig met het ontwikkelen van duurzamere verpakkingen en test het bedrijf in een aantal restaurants met het alleen op verzoek uitgeven van bijvoorbeeld rietjes, deksels en servetten. Bovendien zet McDonald’s zich iedere dag in voor maximale inzameling en recycling van al het afval uit de restaurants. Dit doen zij door naast bestaande opruimmethoden verschillende interventies te testen die samen met gedragswetenschappers en stakeholders ontwikkeld zijn. Zo spoort communicatie in de drivelane gasten aan om alvast na te denken over hoe ze later met hun afval omgaan, maken G-snake afvalbakken het makkelijker voor gasten om hun afval al rijdend in de afvalbak te gooien en onderzoekt het bedrijf hoe ze communicatie over afval ook in de omgeving van de restaurants door kunnen trekken.'


Naast de You Bin It, You Win It campagne lanceerde McDonald’s in oktober 2019 al het online platform samenmeerdoenvoorminderafval.nl. Hier kunnen geïnteresseerden meer lezen over wat McDonald’s iedere dag doet aan het verminderen en verwerken van (zwerf)afval, wat er gebeurt met het ingezamelde afval en hoe door middel van nascheiding het afval gerecycled kan worden tot andere materialen. De You Bin It, You Win It campagne loopt tussen 10 januari en 2 februari 2020. McDonald’s zal gedurende het hele jaar activiteiten en communicatie inzetten op de strijd tegen zwerfafval. Consumenten kunnen van 11 januari tot en met 2 februari 2020 kans maken op mooie prijzen door hun afval in een actie-afvalbak te gooien.
(PvWK)

Over McDonald’s Nederland
'Wekelijks biedt McDonald’s Nederland aan bijna 3,2 miljoen gasten op ieder moment van de dag een positief moment. Met gevarieerde keuzes en versbereide, iconische producten die door ruim 20.000 medewerkers met zorg worden bereid. In Nederland heeft McDonald’s 252 restaurants. Het streven naar kwaliteit en beleving staat centraal in alle facetten van de bedrijfsvoering, evenals het inzetten van haar schaalgrootte om te verduurzamen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.'

(bron: McDonald's)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken