Knorr verhoogt aantal producten met 'Future 50 Foods'

Knorr verhoogt aantal producten met 'Future 50 Foods'
  • Food-en-retail
  • 21 feb 2020 @ 18:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFoodMarketing

Knorr wil het aantal producten met Future 50 Foods -50 voedingsmiddelen die we meer zouden moeten eten voor een duurzamer voedselsysteem- met 25% verhogen tegen 2025.

Het Future 50 Foods programma – gecreëerd door Knorr en het WWF – werd een jaar geleden gelanceerd en bevat de 50 voedingsmiddelen die we meer zouden moeten eten voor een duurzamer voedselsysteem. Dit programma heeft wereldwijd steun gekregen van ngo’s, media, retailers en chef-koks en speelt een belangrijke rol bij het onder de aandacht brengen van een gevarieerder voedingspatroon.

Sinds de lancering in februari 2019:

* Is het Future 50 Foods programma erkend voor het aanpakken van het VN 'Zero Hunger' Sustainable Development Goal 2.0, waarbij Knorr sprak tijdens het Food & Land Use Coalition evenement op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
* Hebben 350 van 's werelds meest invloedrijke chef-koks toegezegd Future 50 Foods te gebruiken in hun recepten.
* Zijn de Future 50 Foods door het World Economic Forum, FOLU (Food & Land Use Coalition) en het Chefs' Manifesto aangemerkt als positieve verandering voor het bevorderen van de bio- en voedingsdiversiteit.
* Gaat het wereldwijde voedingsmiddelen- en cateringbedrijf Sodexo de Future 50 Foods ingrediënten in 5.000 keukens introduceren in de Verenigde Staten, Frankrijk, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met plannen om verder uit te breiden naar nog eens 10 landen.
* Gaat retailketen Carrefour 'Future 50 Foods stations' plaatsen met inspiratie voor gerechten en verpakkingsvrije-ingrediëntendispensers om klanten te stimuleren gevarieerder en duurzamer te koken.

Met 73% van de consumenten wereldwijd die hun consumptiegewoonten wil veranderen om hun milieu-impact te verminderen (Nielsen, 2018) en 70% die hun vleesconsumptie wil verminderen (Global Data, 2018) heeft het Future 50 Foods rapport een stimulans gegeven aan een wereldwijde beweging, constateren de initiatoren. Ze geven vijf voorbeelden van hoe het Knorr Future 50 Foods programma een 'tastbare, positieve impact' heeft:

1. In Nederland zijn de Future 50 Foods toegepast in de variatietips van 10 Knorr Wereldgerechten, waaronder Lasagne, Bobotie en Teriyaki, en daar komen er dit jaar nog 4 bij. Daarnaast wordt er een nieuw Wereldgerecht gelanceerd Miso Ramen met spinazie, paksoi en zeewier.
2. In Indonesië is het Nutrimenu-programma waarin Future 50 Foods centraal staan gelanceerd in samenwerking met de overheid en lokale ngo’s om grote voedseltekorten in het land aan te pakken.
3. In Mexico zijn meer dan 900 docenten opgeleid om de Future 50 Foods te gebruiken en daarmee 50.000 studenten te helpen bij het bereiden van voedzame maaltijden voor hun gezin met een lagere ecologische voetafdruk.
4. Een samenwerking tussen Knorr, het WWF en kleinschalige boeren verhoogt de teelt van Future 50 Foods zoals fonio en Bambara aardnoten in door droogte geteisterde regio's in Zuid-Afrika. Deze voedingsmiddelen zullen door Knorr worden ingekocht én zullen het inkomen van de boeren vergroten, een betrouwbaardere lokale voedselbron creëren en de milieu-impact verlagen.
5. In Duitsland heeft de overstap naar linzen (een Future 50 Food) in het Knorr Spaghetti Bolognese recept gezorgd voor 83% CO2-reductie in de voetafdruk van dit product.

April Redmond, Global Brand Vice President Knorr, zegt over het project: 'We hebben te maken met enorme wereldwijde milieu- en gezondheidsuitdagingen. Bij Knorr geloven we dat voedsel een van de krachtigste manieren is om onze gezondheid en de gezondheid van de planeet te verbeteren. Tegen 2025 willen we daarom het aantal Knorr-producten met Future 50 Foods met 25% verhogen. In de komende twee jaar zullen 25 nieuwe, op Future 50 Foods gebaseerde producten in onze top 10 landen op de markt worden gebracht, waarbij een groot deel van die innovatie voortkomt uit Hive, Unilevers Global Food Innovation Centre in Wageningen, Nederland.'

Toekomstige voedingsmiddelen
Het Future 50 Foods Report, zoals geschreven door Knorr en het WWF, geeft aan met welke problemen het wereldwijde voedselsysteem te maken heeft en biedt een tastbare oplossing om grootschalige veranderingen teweeg te brengen: 50 van de voedingsmiddelen die we meer zouden moeten eten om een duurzamer mondiaal voedselsysteem te bevorderen. Deze 50 voedingsmiddelen zijn geselecteerd omdat ze een lagere impact op het milieu hebben dan dierlijke voedingsmiddelen en omdat ze voedzaam zijn.

De verschillende ingrediënten groeien en zijn beschikbaar in een groot aantal landen en kunnen het middelpunt vormen van de dagelijkse maaltijden. Deze ingrediënten kunnen en moeten worden toegevoegd worden aan maaltijden, ook als vervanging van andere ingrediënten en kunnen worden gebruikt om nieuwe soorten gerechten te creëren. Het doel is om de inname van deze voedingsmiddelen te helpen verhogen om zo de gezondheid van de mensen en de planeet te helpen verbeteren.

Het rapport heeft al miljoenen mensen in meer dan 25 landen over de hele wereld bereikt en is in meer dan 600 nieuwsartikelen besproken, aldus Knorr. 'Het is ook vertaald in vijf talen, tot nu toe. De Knorr Future 50 Foods recepten zijn 26 miljoen keer gedownload van de wereldwijde websites van Knorr.'

Verandering van kweken en eten
In de afgelopen eeuw heeft de mensheid het aantal ingrediënten dat we in onze voeding hebben gebruikt steeds verder teruggebracht, verteld Knorr tenslotte. 'Vandaag de dag verbouwen we minder dan 1% van alle eetbare planten ter wereld, waarbij 90% van onze zaadbiodiversiteit in de afgelopen 100 jaar verloren is gegaan als gevolg van de commercialisering van onze voedselsystemen.' 

Met tien miljard monden te voeden tegen 2050, lijden twee miljard mensen momenteel aan een tekort aan voedingsstoffen en is het mondiale voedselsysteem momenteel de grootste drijfveer voor het verlies van de natuur, stelt Knorr. 'Het Future 50 Foods rapport is bedoeld om de negatieve impact van ons voedsel op de gezondheid van mens en planeet om te buigen en een blauwdruk voor positieve verandering te creëren.'
(PvWK)

Over Knorr
'De passie van Knorr voor beter koken en eten gaat terug tot het begin van het merk in 1838. Knorr is er trots op het 8e meest gekozen FMCG-merk ter wereld te zijn (volgens Kantar World Panel) en het grootste levensmiddelenmerk van Unilever, met een jaarlijkse omzetwaarde van meer dan 4 miljard euro. De producten van Knorr worden wereldwijd in bijna 90 landen verkocht en de producten worden 3,2 miljard keer per jaar gekozen. Het merk streeft ernaar gemakkelijk te bereiden en smaakvolle recepten te bieden voor alle voorkeuren en gelegenheden, die het publiceert op zijn website en op de achterkant van zijn producten. Knorr gelooft in duurzame inkoop van ingrediënten, waarbij 95% van de groenten en kruiden wereldwijd duurzaam wordt ingekocht. Meer informatie staat op www.Knorr.com. Bekijk de Future 50 Food recepten van Knorr hier.'

(bron: Unilever)

Over WWF
'Het WWF is een van 's werelds grootste onafhankelijke natuurbeschermingsorganisaties, actief in bijna 100 landen. De aanhangers van het WWF - wereldwijd meer dan vijf miljoen - helpen de natuur te herstellen en de belangrijkste oorzaken van de achteruitgang van de natuur aan te pakken, met name het voedselsysteem en de klimaatverandering. Het WWF vecht voor een wereld met bloeiende habitats en diersoorten, en voor het veranderen van harten en gedachten, zodat het onaanvaardbaar wordt om de hulpbronnen van onze planeet te veel te gebruiken. Lees meer op www.wwf.org.uk .'

(bron: WWF)


Knorr Wereldgerecht Miso Ramen

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken