'Nederlander eet nauwelijks groente bij ontbijt en lunch'
- Food-en-retail
- 28 feb 2020 @ 07:58
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 28 feb 2020 @ 07:58
- Peter van Woensel Kooy
Meer groente bij ontbijt en lunch: kans of kansloos? Omdat Nederlanders nauwelijks groente eten bij ontbijt en lunch ligt de gemiddelde voedselconsumptie van Nederlanders ver onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram.
De totale verkochte hoeveelheid groente in de supermarkt – waar de meeste groente wordt verkocht - steeg in 2019 met 1,2 procent. Nu steeds meer consumenten een sterke focus hebben op gezondheid en er veel innovaties zijn in het groenteschap is volgens ABN Amro echter een grotere groei mogelijk. De volumegroei van bewerkte groente - zoals kant-en-klaar salades en voorgesneden groente - vlakte in 2019 af van 6,5 naar 3,5 procent en geeft dus geen grote impuls aan het totale verkoopvolume.
Volumegroei
De volumegroei van onbewerkte groente (+0,3 procent) bleef relatief stabiel. Nederlanders eten bijna dagelijks groente, maar dit beperkt zich vooral tot de avondmaaltijd. Uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN Amro blijkt dat driekwart van de Nederlanders denkt dat ze de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente per dag drie tot zeven dagen per week consumeren. Dit lijkt een overschatting: met een gemiddelde groenteconsumptie van 131 gram1 scoren Nederlanders ver onder de dagelijkse hoeveelheid groente die onder meer door het Voedingscentrum wordt geadviseerd.
Door broodcultuur nauwelijks groente bij ontbijt en lunch
In opdracht van ABN Amro is internationaal onderzoek verricht door PanelWizard naar de groenteconsumptie onder inwoners van het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Nederland. Dit zijn ook de landen waar de Nederlandse groente- en fruitsector de meeste producten afzet. Nederlanders eten in een week relatief vaak groente, maar doen dit vooral tijdens het avondeten. In omringende landen wordt vaker bij lunch en ontbijt groente gegeten. Een belangrijke oorzaak is dat Nederland een ‘broodcultuur’ kent. Bijna de helft van de Duitse en Belgische consumenten en een derde van de Britse consumenten eet regelmatig groente tijdens de lunch. Dit geldt voor slechts 18 procent van de Nederlanders. Ook bij het ontbijt eten Nederlanders niet vaak groente. Met slechts 13 procent scoort Nederland het laagst in vergelijking met omringende landen.
Aanbieden gemaksgroente voor ontbijt, lunch en tussendoor helpt
Als het de groentesector beter lukt de consument te inspireren om meer groente te consumeren tijdens ontbijt, lunch of tussendoor is volgens ABN Amro een groeiversnelling mogelijk. Veel Nederlanders willen wel gezond eten, maar denken dat een ontbijt of lunch met groente tijd kost en weten niet hoe ze groente moeten inpassen in deze maaltijd. Zo is van de mensen die in 2020 meer groente willen eten slechts 7 procent van plan dit bij het ontbijt te doen en minder dan de helft bij de lunch. Consumenten kunnen worden geholpen door het beeld dat groente niet bij ontbijt en lunch past om te buigen.
250 gram per dag
'Er zit weer groei in de consumptie van groente. In het huidige tempo - met een groenteconsumptie van 131 gram per dag en de huidige volumegroei van groente - duurt het echter nog zeker 40 jaar voordat we op een gemiddelde consumptie van 250 gram per persoon per dag zitten', zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN Amro, 'Om de groenteconsumptie een impuls te geven, is samenwerking tussen leveranciers, verwerkers en supermarkten nodig. Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groente in meerdere maaltijden op de dag in te passen. Ook nudging op de winkelvloer - het onbewuste gedrag van consumenten subtiel veranderen zonder hun keuzevrijheid te beperken - kan helpen de groenteconsumptie te vergroten. Bijvoorbeeld door groente veelvuldig en aantrekkelijk te presenteren en een top-drie van meest gegeten groente bij ontbijt of lunch te tonen. Dit creëert een 'gezonde mindset' en wijst mensen op een norm die zij graag volgen. Ook het doen van menusuggesties, bijvoorbeeld welke (vrucht)groente je op brood kunt eten, motiveert om meer groente te eten.'
(PvWK, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- food
- groente
- voedselconsumptie
- trend
- ABN Amro
- lunch
- ontbijt
- lunch
- Nederlander
- insight
- gemiddeld
- groente
- ontbijt
- kans
- marketing
- eten
- dagelijkse hoeveelheid
- aanbevolen
- kansloos
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing