Online supermarkt Picnic komt met eigen boerderijmelk

Online supermarkt Picnic komt met eigen boerderijmelk
  • Food-en-retail
  • 19 feb 2020 @ 11:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingDistributieFood

Online supermarkt Picnic start met het direct van de boerderij aan huis bezorgen van halfvolle en volle melk. De melk van de familie Oostdam uit Bodegraven wordt op de boerderij gepasteuriseerd, verpakt in flessen en via Picnic samen met de andere boodschappen gratis aan huis gebracht.

Zo kunnen meer mensen genieten van verse melk, direct van de boerderij, is de gedacht. En de P van plaats/distributie wordt ultra-kort gemaakt.

Een volautomatische melkrobot geeft de koe de vrijheid zelf te bepalen wanneer ze gemolken wordt, waarna de melk direct wordt gepasteuriseerd en gebotteld in een geavanceerde minimelkfabriek. Niet alleen is de melk als hij bezorgd wordt daardoor heerlijk vers, de unieke smaak en kwaliteit blijven optimaal behouden. Bovendien is de melk goed voor dier en boer: de koeien hebben ‘vrij koeverkeer’ en de familie Oostdam krijgt een eerlijke prijs voor de ambachtelijke boerderijmelk.

Altijd vers en geen verspilling
Dit initiatief past binnen de ambities van Picnic om meer lokale producten in het assortiment op te nemen en tegelijkertijd ook de duurzame bezorgketen breder in te zetten. 'De keten is extreem kort, de melk is supervers en klanten weten precies waar de melk vandaan komt, dat vinden ze steeds belangrijker', aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller, 'Daarnaast vinden we dierenwelzijn en een eerlijke prijs voor deze ambachtelijke boerenmelk belangrijk.'

In de samenwerking met de boerderij van de familie Oostdam staat de gezondheid van de koe centraal. Ook vindt de familie een lage footprint en comfort voor de koeien belangrijk. In de serrestal bepalen de koeien zelf wanneer ze gemolken worden en als het weer het toelaat mogen ze naar buiten.

Geen tussenkomst van zuivelverwerker
Familieboerderij Oostdam is de tweede in Nederland die gaat werken met de minimelkfabriek van Lely en zich aansluit bij Mijn Melk. Lely is een internationaal familiebedrijf van Nederlandse bodem dat met innovatieve oplossingen de levens van boeren en hun vee aangenamer maakt. Mijn Melk is een platform voor boeren die hun melk zelf verwerken en verkopen, zonder tussenkomst van een zuivelverwerker.

'Door de kortere keten blijven de smaak en de kwaliteit optimaal”, aldus Yvonne Oostdam. “Doordat we de melk zelf verwerken in een minimelkfabriek maken we de boerderij gereed voor de volgende generatie boeren.' Oudste zoon Niels (21) staat al in de startblokken en heeft de dagelijkse leiding over de geavanceerde minimelkfabriek, vertelt de websuper. 

Over de Lely Groep
Lely, opgericht in 1948, richt zich op een duurzame, winstgevende en aangename toekomst in de agrarische sector. Het bedrijf ontwikkelt hoogwaardige robotica en datasystemen waarbij de koe centraal staat en die bijdragen aan dierenwelzijn, flexibiliteit en productie op het melkveebedrijf. Lely is al ruim 25 jaar toonaangevend in de verkoop en service van geautomatiseerde melksystemen aan opeenvolgende generaties van melkveehouders wereldwijd. Elke dag weer inspireert Lely haar medewerkers om klanten innovatieve oplossingen te bieden en hen als betrouwbare partner op lange termijn te voorzien van advies en ondersteuning. Met het hoofdkantoor in Nederland en een wereldwijd netwerk van specifieke Lely Center-vestigingen voor verkoop en ondersteuning op maat is de Lely Group met circa 1.600 medewerkers in meer dan 40 landen actief. 

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken