Tony's Chocolonely stap dichter bij slaafvrije chocolade-industrie

Tony's Chocolonely stap dichter bij slaafvrije chocolade-industrie
  • Food-en-retail
  • 25 feb 2020 @ 14:44
  • 14249 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Tony’s Chocolonely zet een grote stap in hun missie om alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij te maken: Verlinves en JamJar hebben samen een minderheidsaandeel genomen in Tony’s Chocolonely.

Hier op platform Food&Retail van MarketingTribune werd al eerder deze participatie vermoed. Dit nieuws wordt nu officieel bevestigd.

'Dankzij deze financiële injectie zullen we sneller onze doelstelling realiseren om alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij te maken. Daarvoor is het belangrijk dat we internationaal verder kunnen groeien en steeds meer mensen – cacaoboeren, consumenten, retailers, andere chocoladebedrijven en overheden – kunnen betrekken bij onze missie', aldus Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely.

Het Nederlandse chocoladebedrijf, vijftien jaar geleden opgericht door journalisten van het tvprogramma Keuringsdienst van Waarde, om de misstanden in de chocolade-industrie te ontmaskeren en te veranderen, heeft de afgelopen jaren een flinke groei laten zien en is inmiddels in Nederland marktleider in chocoladerepen. Tony’s Chocolonely zal de investering onder andere gebruiken voor de internationale uitrol en om het Tony’s Chocolonely Chocolate Circus in Zaandam te ontwikkelen. Met deze fabriek, tevens bezoekerscentrum met achtbaan, verwacht Tony’s Chocolonely 500.000 chocofans per jaar te ontvangen om zo nog meer mensen het besef bij te brengen dat de chocolade-industrie ongelijk verdeeld is.

Verlinvest, de investeringsmaatschappij van de Belgische familie achter AB-InBev, heeft onder andere een belang in Oatly en Vita Coco een track record op het gebied van duurzame consumentenmerken. JamJar is het investeringsfonds van de voormalig oprichters van innocent drinks. Henk Jan Beltman was in het verleden overigens country manager innocent drinks Benelux.

Ben Black (Verlinvest): 'We zijn verheugd dat we deze categoriebepalende innovator en leider in ethische bedrijfspraktijken kunnen ondersteunen. Tony’s Chocolonely is een vrolijk en aantrekkelijk merk dat een serieuze en praktische oplossing biedt voor een oneerlijke en ongelijke waardeketen. We zien een enorme kans om te versnellen door het merk naar een internationaal publiek te brengen en zo verandering op wereldwijde schaal te stimuleren.

Adam Balon (JamJar): 'Henk Jan heeft binnen een paar jaar een fantastisch merk gecreëerd en een nieuwe standaard in chocolade neergezet. Ik kijk er ontzettend naar uit om hem en het hele team van Tony’s Chocolonely te helpen om een wereldwijd impactmerk te bouwen.' Ben Black en Adam Balon treden na goedkeuring van de investering door de ACM toe tot de raad van commissarissen van Tony’s Chocolonely. Na hun toetreden blijft 51% van de stemrechten in handen van Henk Jan Beltman.

Naast Verlinvest en JamJar behouden Maurice Dekkers (oprichter Keuringsdienst van Waarde) en Eveline Raymans (voormalig managing director Tony’s Chocolonely) hun aandeel in Tony’s Chocolonely. Ook blijft 15% van het bedrijf in handen van Team Tony’s. De focus blijft daarmee onverminderd op het realiseren van de missie om samen alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij te maken.
(PvWK)

Over Tony’s Chocolonely
'Tony’s Chocolonely is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting in de cacaoindustrie. 'Geen doorsnee bedrijf, dus. Maar een chocoladebedrijf dat een sociaal probleem in de wereld wil oplossen. Sinds de oprichting door de makers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde in 2005 strijdt Tony’s Chocolonely voor slaafvrije chocolade. Wij willen niet alleen hun eigen chocolade 100% slaafvrij maken, maar alle chocolade wereldwijd. We kopen de cacaobonen direct in bij partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust en werken intensief met ze samen. Zo geven we het voorbeeld, dat chocolade maken anders kan. En zo inspireren we anderen om ons te volgen. Ook jij kunt meedoen, stelt het foodmerk. Hoe? Door Serious Friends met Tony’s te worden. Hoe meer mensen kiezen voor slaafvrije chocolade en Tony’s verhaal delen, hoe eerder 100% slaafvrije chocolade de norm wordt.'

(TC)

Over Verlinvest
'Verlinvest is een consumentgerichte beleggingsmaatschappij met wereldwijd meer dan € 1,6 miljard aan beheerd vermogen in flexibel, permanent kapitaal. Hun investeerders zijn de Belgische familiale aandeelhouders van de controlegroep van AB-InBev, ‘s werelds grootste bierbedrijf. Verlinvest investeert in visionaire bedrijfsleiders om de volgende generatie impactvolle, categoriebepalende merken te bouwen die de toekomst van de consumentensector zullen vormen, door gezonde, duurzame en ethische alternatieven te toegankelijk te maken. Verlinvest investeert in merken en bedrijven binnen Food & Beverage, Digital & E-commerce en Healthcare. Verlinvest is sinds 1995 actief en heeft minderheids- en meerderheidsbelangen genomen in snelgroeiende merken in Europa, de VS en Azië, om als een lange termijn partner te helpen bij het versnellen van hun groei in verschillende kanalen en regio’s. Verlinvest is aanwezig in onder meer Brussel, Londen, New York en Singapore, met merken zoals onder andere Oatly, Vita Coco, Vitaminwater, Mutti, Frichti, Sir Kensington’s, Popchips en Hint. over JamJar: JamJar Investments is het durfkapitaal fonds van de oprichters van innocent drinks. Het investeert in bijzondere nieuwe bedrijven om hen te helpen bij het creëren en opschalen van consumentenmerken die de bestaande markt uitdagen in heel Europa. JamJar’s portfolio bevat onder andere Deliveroo, Tails.com, Bulb Energy, Propercorn en Babylon Health.'

(bron: Verlinvest)

Over JamJar
'JamJar Investments is het durfkapitaal fonds van de oprichters van innocent drinks. Het investeert in bijzondere nieuwe bedrijven om hen te helpen bij het creëren en opschalen van consumentenmerken die de bestaande markt uitdagen in heel Europa. JamJar’s portfolio bevat onder andere Deliveroo, Tails.com, Bulb Energy, Propercorn en Babylon Health.'

(bron: JamJar)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken