Alle retailsectoren zien aantal aankopen achteruitgaan door coronacrisis

Alle retailsectoren zien aantal aankopen achteruitgaan door coronacrisis
  • Food-en-retail
  • 31 mrt 2020 @ 11:36
  • 21293 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Waar aan het begin van de coronacrisis de supermarkten, bouwmarkten en tuincentra nog een grote plus lieten zien, is dit verleden tijd. Op 20 maart 2020 was er al een eerste grote daling te zien in het aantal transacties in Nederland.

Dit weekend drong deze daling tot alle branches door en lieten bouw- en tuincentra voor het eerst een grote min in in-store aankopen zien. Dit blijkt uit gegevens van Stocard, een toonaangevende mobile wallet-app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. De app heeft momenteel bijna drie miljoen Nederlandse gebruikers.

Tuincentra en bouwmarkten laten de grootste daling zien dit weekend. Afgelopen zondag hadden ook kledingwinkels en meubelzaken het moeilijk. Waar eerder nog bepaalde branches een toename in aankopen lieten zien, hebben Nederlanders dit weekend gehoor gegeven aan het advies van de overheid om zoveel mogelijk thuis te blijven. Geen enkele branche kan meer van positieve cijfers spreken.   

Nederland volgt hiermee de trend van andere Europese landen. Ook in België, Frankrijk, Duitsland en Italië zijn er vrijwel alleen negatieve cijfers te zien. Vanaf 18 maart is er een dalende lijn waar te nemen in alle landen. De retail heeft het dus in heel Europa moeilijk. 

Emile Muijsson, Country Director Benelux bij Stocard: 'We zien een grote daling in het aantal transacties in de retail. Het zijn moeilijke tijden voor de winkels, maar gelukkig zien we steeds meer creatieve oplossingen. Restaurants bieden nu afhaalmaaltijden aan en lokale winkels zetten een bezorgdienst op. Het is mooi om te zien hoe de retail zich door deze moeilijke tijd heen slaat. Dit is dan ook het moment voor de burger om de retail te steunen en van deze lokale initiatieven gebruik te maken.'
(PvWK, beeld: AH-winkel met plexiglas)

Over Stocard
'Stocard is de toonaangevende Mobile Wallet van Europa en Australië. Met meer dan 53 miljoen gebruikers wereldwijd heeft Stocard toegang tot de beslissers in het huishouden. Van het meten van aankopen in de winkel, tot het werven van nieuwe loyale klanten en het aanbieden van gepersonaliseerde of generieke aanbiedingen in de app – Stocard maakt het mogelijk. Hiermee is Stocard dé partner voor retailers op het gebied van loyalty programma’s, klantgedrag en klantrelaties.'

Klik hier voor de app.
(bron: Stocard)

Redactie MarketingTribune

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken