De Vegetarische Slager pleit voor gelijke kans op EU-vleessubsidie
- Food-en-retail
- 9 mrt 2020 @ 11:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPolitiekMarketing
- 9 mrt 2020 @ 11:40
- Peter van Woensel Kooy
De Vegetarische Slager heeft zich bij de EU aangemeld als vleessubsidie-kandidaat om met het subsidiegeld vegetarisch vlees meer onder de aandacht te brengen. Tijdens de ‘Nationale week zonder vlees’ die vandaag van start gaat, zet DVS het initiatief ‘subsidiespecktakel’ op.
In een open brief roept het foodmerk Frans Timmermans, lid van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Green Deal, op om de huidige vleessubsidies van de EU te gebruiken voor het promoten van klimaatvriendelijk, vegetarisch vlees. Europa geeft tientallen miljoenen euro’s per jaar uit aan campagnes ter promotie van vlees, terwijl de Nederlandse overheid juist de dierlijke vleesconsumptie probeert te verminderen om het klimaatprobleem aan te pakken, legt Alexandra van der Meer, brand manager van De Vegetarische Slager uit.
Vleescampagnes versus Green Deal
Jaarlijks deelt de Europese Unie 60 miljoen euro aan subsidies uit aan de voedsel- en landbouwindustrie. Van het geld zet de vleesindustrie campagnes op om het eten van vlees van eigen bodem in Europa te promoten. Zo rijdt er op dit moment een truck in de vorm van een big door Spanje en krijgt de kippenindustrie 800.000 euro om in Nederland een campagne op te zetten. Tegelijkertijd probeert zij via de Green Deal initiatieven op te zetten die het klimaatprobleem aanpakken, waarbij is afgesproken dat Europa in 2050 klimaatneutraal moet zijn. Het vervangen van regulier vlees door vegetarisch vlees kan daarbij een grote impact hebben. Zo stoot bijvoorbeeld de mc2 Burger van De Vegetarische Slager 82% minder CO2 uit dan een burger van rundvlees. ‘Het is onbegrijpelijk dat vleesproducenten subsidie krijgen vanuit de EU, terwijl vegetarisch vlees – dat in smaak en structuur vlees identiek blijkt te kunnen zijn – over het hoofd wordt gezien. We hopen dat we met dit initiatief de EU laten inzien dat vegetarisch vleesch een eerlijke kans verdient op dezelfde subsidie’, aldus Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.
Campagne ‘subsidiespecktakel’
De Vegetarische Slager laat al jaren zien hoe lekker en makkelijk te bereiden vleesalternatieven zijn die qua smaak niet onderdoen aan dierlijk vlees. Met het ‘subsidiespecktakel’ zet zij zich wederom in om het nieuwe vlees onder de aandacht te brengen en meldt zij zich aan als kandidaat voor de vleessubsidie vanuit de EU, vat Amadea Boneschansker, Global Brand Manager The Vegetarian Butcher samen. Daarbij roept zij haar achterban op om met ideeën te komen over initiatieven waaraan het subsidiegeld beter besteed kan worden om vegetarisch vlees te promoten en het klimaatprobleem aan te pakken, zoals een Bofkipbus in plaat van de Pork Lover Tour bus. 'Daarnaast verschijnt vandaag in verschillende landelijke dagbladen en op posters rondom het Europees Parlement een open brief aan Frans Timmermans met daarin een oproep van De Vegetarische Slager om het vleessubsidiegeld te gebruiken om het klimaatprobleem aan te pakken en vegetarisch vlees te promoten.'
Op social media kan iedereen de oproep steunen door zijn handtekening onder de brief te zetten door middel van een groene vink. De consumptie van vleesvervangers zit momenteel in de lift. Zo voorspelde de Britse bank Barclays in 2018 dat de wereldwijde omzet in tien jaar tijd zou vertienvoudigen naar 125 miljard euro in 2029.
(PvWK, beeld boven: broodje vega Bratwurst van DVS)
Over De Vegetarische Slager
'De Vegetarische Slager heeft de ambitie de grootste slager ter wereld te worden, met vegetarisch vleesch dat in smaak, structuur en beleving moet kunnen wedijveren met dierlijk vlees. Jaap Korteweg, negende generatie boer, richtte De Vegetarische Slager op vanuit zijn eigen behoefte als vleesliefhebber met een vegetarische levensstijl. Met vleesch waar geen dier voor nodig is, voor alle vleesliefhebbers die de beleving van vlees niet willen missen. De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 5.000 verkooppunten in 26 landen.'
(bron: DVS)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- slacht
- initiatief
- kandidaa
- Green Deal
- aandacht
- EU
- purpose
- vega
- resources
- De Vegetarische Slager
- vee
- DVS
- mvo
- Vleescampagnes
- subsidiespecktakel
- vleessubsidie
- Nationale week zonder vlees
- Unilever
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing