FSIN Beleidsupdate 2020 over corona-scenario
- Food-en-retail
- 20 mrt 2020 @ 15:43
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodMarketing
- 20 mrt 2020 @ 15:43
- Peter van Woensel Kooy
FSIN, de organisatie opgericht door oud MT-hoofdredacteur Jan Willem Grievink, ziet het als taak richting te bieden aan de foodsector. 'Beseffende dat nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van de corona-crisis bekend zijn, beginnen we de zoektocht naar impact van corona op onze economie en sector.'
'We publiceren hiermee een eerste voorzichtige inschatting van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector', aldus FSIN.
Uit een eerste berekening blijkt dat de markt voor buitenshuis eten (foodservice) dit jaar bijna €2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis. Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het feit dat eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn.
Beseffende dat nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van deze crisis bekend zijn, presenteert het FSIN vandaag een eerste voorzichtige scenario van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector. Bij dit scenario houden we alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou kunnen voortvloeien. De komende weken zullen we de andere scenario’s eveneens uitwerken.
Klik hier voor een toelichtende infographic.
De belangrijkste aannames bij het huidige corona-scenario:
* De crisis duurt in volle omvang 3 maanden.
* Daarna komt er een voorzichtig herstel.
* De economie krimpt tot -1%, maar we komen nog niet in een diepe crisis.
* De angst-effecten van deze crisis zullen bij de consument niet meteen verdwenen zijn, ook als de crisis voorbij is.
* Er komen meer vakanties in eigen land
Klik hier om de verdere toelichting te lezen.
(bron: FSIN, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zoektocht
- bieden
- retail
- opgericht
- horeca
- food
- Jan Willem Grievink
- organisatie
- marketing
- k
- kennis
- foodservice
- inzichten
- fmcg
- begin
- richting
- foodsector
- impact
- FSIN
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers