FSIN Beleidsupdate 2020 over corona-scenario

FSIN Beleidsupdate 2020 over corona-scenario
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2020 @ 15:43
  • 12831 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodMarketing

FSIN, de organisatie opgericht door oud MT-hoofdredacteur Jan Willem Grievink, ziet het als taak richting te bieden aan de foodsector. 'Beseffende dat nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van de corona-crisis bekend zijn, beginnen we de zoektocht naar impact van corona op onze economie en sector.'

'We publiceren hiermee een eerste voorzichtige inschatting van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector', aldus FSIN.

Uit een eerste berekening blijkt dat de markt voor buitenshuis eten (foodservice) dit jaar bijna €2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis.  Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het feit dat eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn.

Beseffende dat nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van deze crisis bekend zijn, presenteert het FSIN  vandaag een eerste voorzichtige scenario van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector. Bij dit scenario houden we alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou kunnen voortvloeien. De komende weken zullen we de andere scenario’s eveneens uitwerken.

Klik hier voor een toelichtende infographic.

De belangrijkste aannames bij het huidige corona-scenario:

* De crisis duurt in volle omvang 3 maanden.
* Daarna komt er een voorzichtig herstel.
* De economie krimpt tot -1%, maar we komen nog niet in een diepe crisis.
* De angst-effecten van deze crisis zullen bij de consument niet meteen verdwenen zijn, ook als de crisis voorbij is.
* Er komen meer vakanties in eigen land


Klik hier om de verdere toelichting te lezen.
(bron: FSIN, beeld: Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken