[interview] Check stapt in markt deelscooters

[interview] Check stapt in markt deelscooters
  • Food-en-retail
  • 11 mrt 2020 @ 08:17
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenMarketing

Check is een nieuwe mobiele app waarmee je per minuut een elektrische deelscooter kan huren en gebruiken. Het servicemerk wordt gefund door Ponooc van de familie Pon. MT spreekt drijvende krachten Marco Knitel en Paul van Merrienboer.

Marco is voormalig general manager bij Uber en Paul is Paul van Merrienboer, was verantwoordelijk voor de rebranding van Greenwheels in Nederland. Op de foto staat Marco links en Paul rechts ernaast. 

Wat is Check? Wie zijn de klanten, wat is jullie USP.
'Check is een mobiele app waarmee gebruikers per minuut een elektrische deelscooter kunnen huren en gebruiken. Het bedrijf erachter is een startup en wordt gefund door Ponooc, het Venture Capital fonds van de familie Pon. Ponooc investeert in duurzame oplossingen op het gebied van mobiliteit en energie en is onder andere bekend van het grootbrengen van Swapfiets. 

Het team achter Check heeft ervaring in (het opzetten van) mobiliteitsoplossingen in steden. Marco is verantwoordelijk geweest voor de lancering van Uber en Paul voor Greenwheels. Ook de rest van het team heeft ervaring met het bouwen en marketen van mobiliteitsapps. Onze USP? Check biedt de makkelijkste weg door de stad aan.

De minimale voorwaarde om klant te kunnen worden, is het hebben van een geldig rijbewijs. Onze klanten zijn voornamelijk inwoners van en forenzen in steden tussen de vijfentwintig en de veertig jaar oud. Dit is toevallig ook de doelgroep die het minste fietst en het snelst de auto pakt. Door een goed alternatief aan te bieden voor deze groep, is Check een oplossing voor het steeds groter wordende autoprobleem in steden. Mensen die zich aansluiten bij Check zijn dan ook de early adopters van slimme stadsmobiliteit.  Check is een dus -voor alle duidelijkheid- een technologiebedrijf en geen scooterverhuurder. De makkelijkste weg door de stad wordt samen met de gebruiker gecreëerd. Op basis van datapunten uit de app en de scooter verbeteren wij jouw gebruikerservaring doorlopend. Scooters worden bijvoorbeeld herpositioneerd op basis van vraag en aanbod zodat de beschikbaarheid altijd zo optimaal mogelijk is. Het aanbieden van de makkelijkste weg door de stad is ook terug te zien in de gebruikerservaring. Alleen het hoognodige wordt gevraagd om een account aan te kunnen maken en het boeken van een scooter is met één druk op de knop gedaan. Check creëert zo de makkelijkste weg door de stad ook samen met andere deelmobiliteit aanbieders. Elke gebruiker heeft behoefte aan een andere invulling van mobiliteit. Uiteindelijk gaat het er om dat we het de eindgebruiker zo makkelijk mogelijk maken. We moeten toe naar een open platform waarbij we door middel van slimme koppelingen een mix van alle diensten kunnen aanbieden en Check sorteert daar nu alvast op voor.'

Kunnen jullie de definitie geven van deelmobiliteit? Wat is het juist wel en wat niet?
'Het spectrum van deelmobiliteit is feitelijk heel breed en bestaat eigenlijk al sinds de uitvinding van het openbaar vervoer. Alles draait om het zo efficiënt mogelijk inzetten van een vervoermiddel. Sinds een jaar of vier zien we dat deelmobiliteit een steeds meer volwaardig alternatief wordt ten opzichte van bezit en ook met meer soorten voertuigen wordt aangeboden. Dat komt door een aantal trends. Het spectrum is erg breed. Op het gebied van besturing zijn we van het maken van een ritje in andermans auto terwijl iemand anders rijdt (een taxi) uitgebreid naar het delen van een auto waarbij je ook zelf kan rijden (bijvoorbeeld Greenwheels). In de toekomst gaat dit nu toe naar zelfrijdende auto's die we kunnen delen. Op het gebied van bezit zie je een verschuiving van individueel bezit naar delen met een kleine groep bekenden naar bedrijfsbezit waarbij klanten betalen voor gebruik. Tot slot zie je qua vrijheid van een rit dat waar voertuigen eerst vaak moesten worden teruggebracht naar één plek -bijvoorbeeld een NS-fiets- het nu meer richting freefloating beweegt; dat wil zeggen dat alle voertuigen overal binnen een bepaald gebied achtergelaten mogen worden.

Simpel gezegd is deelmobiliteit dus wel alle vormen van vervoer, waarbij meerdere mensen gebruik maken van één asset, en niet alle vormen van vervoer waarbij alleen de bezitter een asset gebruikt.'

Op welke gebieden van deelmobiliteit legt Check zich toe?
'Check biedt de makkelijkste weg door de stad aan. Voor nu zijn dit elektrische deelscooters, maar het is goed mogelijk dat dit in de toekomst wordt uitgebreid naar andere modaliteiten. Binnen de stad zijn de scooters freefloating en worden ze vooral gebruikt voor het maken van ritten korter dan vijf kilometer.'

Welke internationale trends zien jullie op dit vlak?
'Steeds meer mensen bewegen richting steden om te wonen en werken. Hierdoor worden steden steeds voller en drukker en wordt het steeds moeilijker om je snel te verplaatsen in een stad. Gemeenten zien dit ook en proberen dit op te lossen door bijvoorbeeld binnensteden op termijn autovrij te maken en in te zetten op deelmobiliteit. Dit doen ze door middel van vergunningen. Zij zien een kans om toegankelijkheid van de stad te verbeteren, CO2-emissie doelstellingen te halen en meer ruimte te creëren voor andere dingen. Ze hebben geleerd van inferieure deelfietsen die in grote aantallen neergezet zijn in grote steden en die het sentiment rondom deelvervoer hebben beïnvloed. Gebruikers van deelvervoer ervaren echt een probleem met de huidige vormen van mobiliteit en zien een voordeel in tijd, geld en gedoe. Doordat het netwerk van alternatieven groter wordt, stijgt het vertrouwen in deelmobiliteit als een beter alternatief in de stad om zich te verplaatsen. Internationaal zie je dat - ondanks de veel grotere schaal waarop micromobility-providers zich manifesteren - het nog steeds local business blijft. De succesvolle ondernemingen gaan juist lokale partnerships aan in plaats van rücksichtslos uitbreiden en kopiëren. Op de lange termijn zal autonoom rijdende voertuigen voor een interessante samensmelting zorgen van diverse oplossingen: als het voertuig zelf rijdt, vallen er vele alternatieven van deelmobiliteit simpelweg af. Degenen die het best gepositioneerd zijn, zullen blijven.'

Wat kunnen marketeers hiermee, doen jullie bijvoorbeeld aan partnerships?
'Retailers, events, horeca hebben behoefte aan fysieke traffic in een steeds drukker wordende stad met parkeerproblemen. Mensen laten eerder bezorgen dan dat ze de deur nog uitgaan. Het genereren van traffic wordt een lastige uitdaging waar deelmobiliteit een uitkomst in kan bieden. Wij denken aan partner-acties als:
-"Op woensdagavond geen starttarief voor alle Check-ritten naar Pathé Arena" 
- "Eten bij Loetje op dinsdag?" 15% korting als je met Check komt.

Daarnaast is een samenwerking met een deelmobiliteit aanbieder als Check interessant voor elk evenement met een mobiliteitsbehoefte met bijvoorbeeld meerdere locaties, zodat bezoekers zich makkelijk kunnen verplaatsen en geen bezoek verstek laten gaan door een gebrek aan toegankelijke mobiliteit.'
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken