Wat eten wij in de toekomst?

Wat eten wij in de toekomst?
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2020 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsFoodMarketing

Kijktip: Tegenlicht duikt met een inspirerend team onder leiding van chefkok Joris Bijdendijk de keuken in en maakt samen met techniekfilosoof Koert van Mensvoort het menu van de toekomst. Waar komt ons eten in 2040 vandaan en hoe smaakt het?

Ontbijten we in de toekomst met een shake van vitamines en proteïnen? Eten we straks een broodje met insecten bij de lunch en een goulash van kweekvlees als diner? Wordt er überhaupt nog vlees gegeten? 

De grenzen van het wereldwijde voedselsysteem zijn bereikt. Het klimaat en onze gezondheid lijden onder het huidige systeem van voedselproductie, dat niet alle mensen kan voeden en de aarde uitput. Vriend en vijand zijn het eens dat er iets moet veranderen. De vraag is alleen: hoe? Daarover gaat de uitzending van Tegenlicht op zondag 15 maart, ca. 22.05 uur, NPO 2. Verplichte kost voor foodmarketeers.

Eén belangrijke stroming wil vooral inzetten op lokaal geproduceerd voedsel. Korte en circulaire ketens van producent naar consument, met aardappels die nooit meer dan 20 kilometer reizen en dieren die alleen nog de resten van het voedselsysteem eten. Is dit een realistisch scenario, waarmee we straks 9 miljard monden kunnen voeden? Of kan dat alleen met technologische innovatie en eten dat uit het lab komt?

Moeten we overschakelen op een dieet van vooral plantaardige eiwitten? Dierlijke eiwitten zijn inefficiënt en trekken een zware wissel op het milieu. Of die overstap er komt is een smaakkwestie. Ruim 70% van de Nederlanders eet nu nog altijd graag zijn vertrouwde bord met aardappelen, groenten en vlees. Maar het verschil tussen een hamburger van 100% rundvlees en een van 100% plantaardige ingrediënten is aan het verdwijnen. Is het een kwestie van smaak of van tijd?

Zeker is dat de voedselindustrie wereldwijd het meeste investeringskapitaal aantrekt, want wie weet wat wij willen eten en de ingrediënten voor het menu van morgen kent, kan 9 miljard monden gaan voeden.

Techniekfilosoof Koert van Mensvoort nodigt vijf bijzondere gasten uit aan zijn Tafel van de Toekomst:

- Joris Bijdendijk, chefkok Rijks en Wils
- Marije Vogelzang, fooddesigner
- Michel MacDonald, merkstrateeg
- Manfred Aben, directeur innovatie Unilever
- Katinka Versendaal, voedselfuturoloog.

Regie: Geert Rozinga
(PvWK)

zondag 15 maart, ca. 22.05 uur, NPO 2

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken