Hema in de penarie: Tompouce verzin een list

Hema in de penarie: Tompouce verzin  een list
  • Food-en-retail
  • 2 apr 2020 @ 07:47
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

De Hema met circa bijna 800 vestigingen in negen landen, knokt voor zijn bestaan. De internationale pandemie maakt het voortbestaan van 's lands lovebrand en investeringsvehikel van Ramphastos Investments er niet makkelijker op.

De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam werd opgericht door Leo Meyer en Arthur Isaac, directeuren-generaal van Magazijn De Bijenkorf. Op 4 november 1926 opende de eerste vestiging van de H.E.M.A aan de Kalverstraat 170 in Amsterdam, een paar dagen later gevolgd door een tweede filiaal in de Oude Hoogstraat. De eerste H.E.M.A was een discounter naar voorbeeld van de Woolworths-winkels in Amerika, weet Wiki. Tegenwoordig wordt de merknaam zonder puntjes geschreven en is de correcte spelling volgens de Nederlandse taalregels 'Hema'.

Ramphastos
Intussen kreeg het warenhuis ook nieuwe eigenaren, zoals graaikapitalist het Britse Lion Capital. Dit investeringsfonds zadelde de retailer na de overname op met een schuld van 750 miljoen euro. De keten is daardoor tot op de dag van vandaag jaarlijks 50 miljoen euro kwijt aan rentelasten. Op 18 oktober 2018 heeft Ramphastos Investments van ondernemer Marcel Boekhoorn de Hema gekocht. De Hema deed eind 2019 al afstand van zeventien panden voor een onbekend bedrag aan supermarkt Jumbo, om enige nood te lenigen. Aanstaande 15 april 2020 moet de winkelketen negen miljoen euro rente betalen, meldt Business Insider. Aan een plan om a la Nike minder eigen winkels te hebben en meer het merk -vooral met webshops- te gaan exploiteren, wordt volgens bronnen bij Hema hard gewerkt.

Offers om graairente te betalen in tijden van corona
De warenhuisketen vraagt nu ook huurkorting aan verhuurders van winkelpanden en vraagt offers van het personeel, meldt het Financieele Dagblad. Het zakenmedium citeert een brief die topman Tjeerd Jegen afgelopen week heeft gestuurd aan de verhuurders van winkelvastgoed. 'Hema betaalt maandelijks zo’n 13 miljoen euro aan huur, maar kan in april en mei slechts de helft daarvan voldoen', zo staat in de brief. Loonsverhogingen worden opgeschort en natuurlijk wordt een beroep gedaan op het coulante kabinetsprogramma in het kader van de NOW-regeling. Hierbij krijgen bedrijven -mits met integere en achteraf kloppende motieven- die hun omzet zien dalen door de coronacrisis 90 procent van de loonsom vergoed.

Paaschocola
Bij Hema Nederland werken werken circa 9.000 mensen, aldus BI. De formule die onder Jegen grootschalig de grens overstak, kent ook vele franchisers.  Als gevolg van de overheidsmaatregelen zijn ruim 200 buitenlandse filialen in België, Duitsland en Spanje gesloten. In Nederland blijft Hema echter dapper open, zoals wij lazen in deze bijzondere brief.

Tompouce
'Intussen zijn alle lopende investeringen, zoals verbouwingen van winkels stopgezet', vertelt een filiaalmanager aan het FD. Sommige orders worden teruggedraaid. 'Er is zelfs overwogen om de bestellingen van paaschocolade te annuleren', aldus deze bron. Gelukkig is dat, net als bij bijvoorbeeld AH dat een bescheiden Paasfeest thuis aanbiedt, niet gebeurd. Refererend aan de slimme adviseur van stripheld Heer Bommel, Tom Poes, waarnaar de beroemde roze taartjes in de Hema zijn genoemd, past echter nu meer dan ooit het devies: 'verzin een list.'

Schuldsanering, steun via de NOW-regeling en een coulant huurbeleid ligt voor de hand. Daarnaast blijft investeren in marketing, zoals bij elk gezond bedrijf, van belang om het merk geliefd en gevraagd te houden, ook digitaal. We hopen dat Hema het als Nederlands icoon volhoudt.

(PvWK, bronnen: Business Insider, Wiki, MT en FD, beeld boven via Hema.nl, beeld onderWikimedia 2004 CC)

Raadpleeg hier ruim 380 artikelen in ons dossier Hema

Hemagevel

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken