[onderzoek] '85% restaurantbezoekers wil na 1 juni minder uit eten'

[onderzoek] '85% restaurantbezoekers wil na 1 juni minder uit eten'
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2020 @ 08:20
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • ConsumentenFoodMarketing

Uit een peiling onder ruim 60.000 Instagram volgers van eetclub Waar Nederland Eet blijkt dat 85% na 1 juni 2020 minder vaak uit eten denkt te gaan dan voor corona. 'Restaurantbezoekers vinden goede hygiëne belangrijk.'

Wel is 70% van de respondenten van plan om hun favoriete horecazaken een keer te bezoeken en vindt 91% dat restaurants maaltijd(box)en moeten blijven aanbieden voor thuis. De peiling is een samenwerking tussen Waar Nederland Eet, Het Foodatelier en Lekker Sociaal Media.

Verplicht reserveren en een tijdsslot kiezen geen probleem
Een van de voorwaarden van het kabinet voor horecabezoek is dat gasten vooraf verplicht een plek in de zaak moeten reserveren. Van de 4149 restaurantbezoekers die de peiling hebben ingevuld geeft 90% aan dat prima te vinden. 21% geeft aan zelfs al een plek gereserveerd te hebben. Ook het kiezen van een tijdsslot is voor 86% van de ondervraagden geen probleem. Dat is goed nieuws voor restaurants die van plan zijn gasten in shifts te verwelkomen. Zo kunnen ze op een dag meerdere keren het maximaal toegestane aantal van 30 personen draaien. Dat verhoogt de omzet en is prettig voor de binding met vaste gasten.

Restaurants die de gemiddelde omzet per bezoeker willen verhogen door hen verplicht een driegangendiner af te laten nemen zijn minder populair. 45% van de restaurantbezoekers geeft aan in dat geval niet naar het betreffende restaurant te gaan.

Floor Eizema, oprichter van Waar Nederland Eet en Lekker Sociaal Media: 'De afgelopen dagen zien we aanbieders van boekingsplatforms cijfers naar buiten brengen die lijken aan te tonen dat het straks storm gaat lopen bij de horeca. De restaurantbezoeker zelf werd tot nu toe niet ondervraagd. Dat was voor ons de reden om ruim 60.000 eetliefhebbers in Nederland naar hun mening te vragen. Onze volgers zijn normaalgesproken fervent restaurantbezoekers. De cijfers zijn duidelijk: hoewel 70% van plan is hun favoriete horecazaak te bezoeken, denkt ook 85% minder vaak uit eten te gaan dan voorheen. Ze bestellen net zo lief een maaltijdbox voor thuis.'

Restaurantbezoekers vinden goede hygiëne belangrijk
De peiling geeft ook inzicht in hoe restaurantbezoekers graag zien dat horecamedewerkers omgaan met de hygiëne in de zaak. Zo vindt 31% dat zij een mondkapje moeten dragen en is 47% van mening dat zij handschoenen moeten dragen. 58% van de ondervraagden vindt het daarnaast prettig als op iedere tafel desinfectiegel staat.

Mariana Gelici, trendonderzoeker bij Het Foodatelier: 'Je ziet dat restaurantbezoekers willen genieten van bijzonder goed eten, maar zich tegelijkertijd geen zorgen willen maken over eventueel besmettingsgevaar. Dat uit zich in een behoefte aan goede hygiëne bij de horeca, maar ook in het feit dat we uit de open antwoorden in de peiling kunnen opmaken dat ze in eerste instantie voor restaurants kiezen waar ze voor de coronasluiting ook al graag kwamen. Daar weten ze wat ze kunnen verwachten. De omgeving voelt vertrouwd.'

'Luxe maaltijd(box) van restaurants ook na 1 juni in heel Nederland populair'
Maar liefst 91% van de ondervraagden vindt dat restaurants ook na 1 juni hun maaltijd(box)en moeten blijven aanbieden. Daarin zijn eetliefhebbers in Nederland opvallend eensgezind. In de peiling is onderscheid gemaakt tussen acht verschillende Nederlandse steden: Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Den Bosch, Den Haag, Haarlem en Arnhem. Twente is als regio in de peiling meegenomen. Op alle plekken is het percentage van ondervraagden, dat vindt dat restaurants de maaltijd(box)en na 1 juni moeten blijven aanbieden, rond de 91%. De horecasector lijkt daarmee definitief de weg te hebben vrijgemaakt voor het ervaren van een unieke restaurantbeleving in huis.

De initiatiefnemers van de peiling - Waar Nederland Eet, Het Foodatelier en Lekker Sociaal Media – hopen met het publiceren van de cijfers horecaondernemers meer inzicht te geven in wat zij kunnen verwachten na 1 juni 2020, zodat ze goed geïnformeerde keuzes kunnen maken.
(PvWK)

Over Waar Nederland Eet
Waar Nederland eet is de grootste én snelst groeiende online eetclub van Nederland. Door heel het land (Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Bosch, Rotterdam, Tilburg, Arnhem, Venlo, Leiden, Den Haag en Twente) delen hun lokale teams dagelijks hun favoriete horecazaken met ruim 60.000 eetliefhebbers op Instagram. Van deze eetliefhebbers is 45% tussen de 25 en 34 jaar, 26% tussen de 35 en 44 jaar en 13% tussen de 45 en 54 jaar.  Zie ook: www.waarnederlandeet.nl.'

Over Het Foodatelier 
Het Foodatelier uit Enschede is specialist als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten, verpakkingen en concepten vanuit insights & marktdata. Door middel van strategie, consumentenonderzoek, productontwikkeling en category plannen worden klanten geholpen met de ontwikkeling van nieuwe concepten van a tot z. Zie ook: www.hetfoodatelier.nl.'

Over Lekker Sociaal Media
Lekker Sociaal Media is gespecialiseerd in gastvrijheid online voor horeca. Het bureau verzorgt de social media productie voor tientallen horecazaken en brengt iedere maand het online magazine Lekker Gastvrij Online uit. Daarin vinden horecaondernemers en -marketeers handige tools om het maximale uit social media, e-mail en de website te halen. Zie ook: www.lekkersociaalmedia.nl.'

(bron en foto: Het Foodatelier, Architecten in Food & Business innovations)


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken