Adidas en Allbirds samen tegen klimaatverandering
- Food-en-retail
- 29 mei 2020 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 29 mei 2020 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Adidas en Allbirds kondigen een samenwerkingsproject aan om oplossingen te versnellen die ervoor zorgen dat de 700 miljoen ton kooldioxide die jaarlijks door de schoenenindustrie wordt uitgestoten, verminderd wordt.
Het partnerschap heeft als doel te innoveren op het gebied van productie- en supply chain-processen, naast het verkennen van bronnen van hernieuwbare materialen, wat resulteert in het creëren van de laagste CO2-voetafdruk ooit geregistreerd voor een sportperformance-schoen.
Om dit doel te bereiken, zullen Adidas en Allbirds de deuren van duurzame innovaties openen naar elkaar en de mogelijkheid ontsluiten om een nieuwe industriestandaard te maken in de strijd tegen klimaatverandering.
'Onze merken willen niet alleen deelnemen aan het duurzaamheidsgesprek, we willen katalysatoren en makers blijven van substantiële verbetering', zegt James Carnes, VP van Adidas Brand Strategy., 'De recente vooruitgang die onze merken hebben gemaakt in naam van duurzame innovatie heeft het perfecte momentum gecreëerd voor deze samenwerking om de praktijken van de industrie te beïnvloeden.
'Het is dringend nodig om ons wereldwijde koolstofaantal te verminderen, en deze missie is groter dan alleen Allbirds of Adidas', zegt Tim Brown, co-CEO van Allbirds, 'Of we het ons nu realiseren of niet, dit is een race die we allemaal rennen op dezelfde planeet en het is er één die de dagelijkse concurrentie van individuele bedrijven overtreft. Ik hoop dat deze samenwerking een voorbeeld zal zijn voor anderen terwijl we streven naar een duurzamere toekomst zonder CO2-uitstoot.'
Alles heeft een ecologische voetafdruk: de productie van een product stoot kooldioxide uit (samen met andere broeikasgassen), dat draagt bij aan de klimaatverandering. Om een product te creëren met de laagst mogelijke CO2-voetafdruk, zal de samenwerking innovaties in de hele supply chain onderzoeken, van materiaalkeuzes tot productiefaciliteiten en transportmethoden die gebruikmaken van hernieuwbare energie en brandstoffen. Momenteel heeft de gemiddelde hardloopschoen een ecologische voetafdruk van ongeveer 13,6 kg CO2.
'Terwijl we prioriteit geven aan de planeet, blijven we ons inzetten om de ervaring van de atleet te verbeteren', zegt Carnes, 'Dat betekent dat het eindresultaat geen compromissen mag opleveren voor atleten of de planeet.'
Het project is gericht op het creëren van een sportschoen die voldoet aan de prestatienormen van Adidas, die tot de strengste in de branche behoren. Om ervoor te zorgen dat we onszelf aan de hoogste normen houden, wordt de koolstofvoetafdruk van de schoen geanalyseerd met behulp van de Allbirds-tool voor levenscyclus-analyse, die de end-to-end CO2-uitstoot meet.
'Onze grote hoop is dat deze samenwerking andere mensen zal stimuleren om hun beste ideeën en onderzoek te delen, zodat we kunnen samenwerken in de strijd om duurzamer te leven', zegt Brown. 'Dit is een probleem dat niet door één bedrijf alleen zal worden opgelost.'
Adidas heeft toegezegd om zijn koolstof-afdruk tegen 2030 met 30% te verminderen en tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken als onderdeel van zijn End Plastic Waste-initiatief. Het 'Tread Lighter'-programma van Allbirds vertegenwoordigt zijn voortdurende praktijken om emissies in het hele bedrijf te meten en te verminderen, en compenseert alles wat overblijft om een 100% koolstofneutraal bedrijf te behouden.
(PvWK)
Ga voor meer informatie over het End Plastic Waste-initiatief van Adidas naar hier. www.adidas.com/sustainability. Bezoek deze link voor meer informatie over het "Tread Lighter" -programma van Allbirds en de CO2-reductie-initiatieven van het bedrijf. Lees hier verder over dit onderwerp.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- oplossingen
- project
- 3 stripes
- schoenenindustrie
- mvo
- marketing
- uitgestoten
- ton
- sportmerk
- Allbirds
- samenwerking
- Allbirds
- Adidas
- Adidas
- verminderd
- kooldioxide
- versnellen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing