[KHN] Horeca luidt opnieuw de noodklok

[KHN] Horeca luidt opnieuw de noodklok
  • Food-en-retail
  • 19 mei 2020 @ 11:42
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenFoodMarketing

In aanloop naar de toespraak van MP Mark Rutte op 19 mei 2020, luidt Koninklijke Horeca Nederland opnieuw de noodklok. Verwacht wordt dat de intelligent lockdown vanwege alarmsignalen als deze wordt versoepeld.

Horecaondernemers gaan het alleen redden met aanvullende steun vanuit overheid, denkt Koninklijke Horeca Nederland. KHN ziet de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de horecabranche in hoog tempo toenemen. Veel horecaondernemers zijn in acute liquiditeitsproblemen gekomen. De loonkosten minus de NOW-subsidie lopen door als eigen risico, de vaste kosten lopen op en aanslagen zijn vooruitgeschoven. Op dit moment heeft de sector nauwelijks tot geen inkomsten. Eet- en drinkgelegenheden zijn inmiddels ruim acht weken gesloten en het omzetverlies is ongekend. Dat wordt niet ingelopen en de verwachtingen voor de rest van 2020 zijn zeer slecht. De sector is enorm hard geraakt; de generieke steunmaatregelen blijken ruim onvoldoende en voor de horeca is er nog steeds geen sectorspecifiek steunpakket. De Kamerleden vroegen vorige week in het Coronadebat om meer aandacht voor meer steun voor de horeca, tot nu toe zonder resultaat. Volgens een recente enquête onder KHN-leden, zal zonder aanvullende steun twee derde van de horecaondernemers zijn deuren per 1 juli 2020 moeten sluiten. KHN roept daarom opnieuw op tot actie.

KHN pleit voor extra steunpakket voor de horeca
'Om getroffen horecabedrijven in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, pleit KHN ervoor dat het kabinet zo snel mogelijk met een concreet (financieel) steunpakket voor de horeca komt. Het is niet uit te leggen dat grote bedrijven als eerste worden geholpen, terwijl het MKB (waaronder de horeca) achter in de rij moet aansluiten. Politici en bewindspersonen zeggen dat de horecabranche hen aan het hart gaat, maar we hebben dit nog niet teruggezien in concrete oplossingen en steunmaatregelen. Wij voelen ons enorm in de steek gelaten. Het huidige steunpakket is onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen. De drie kernpunten uit het KHN-noodplan zijn: reparatie NOW-regeling met terugwerkende kracht én vanaf 1 juni opgevolgd door een vervolg-WW voor medewerkers, gemakkelijkere kredietverstrekking door een MKB-noodfonds en ingrijpen op doorlopende huurkosten door huurkorting of huurcompensatie. Ook bepleit KHN met terugwerkende kracht de opslag werkgeverslasten van 30 naar 40%, aanpassen refertemaanden omzet en loonsom naar beter vergelijkbare maanden en een oplossing voor seizoenpieken.

Aanvullende maatregelen
'Vanaf 1 juni moet er ook andere werkbare oplossingen komen. Nog meer kredietgaranties, kwijtschelding van belastingen om de opstapeling van rekeningen te voorkomen. Stap af van de gedachte dat alle medewerkers in dienst moeten worden gehouden. Daarnaast is er een aparte omzetvergoeding nodig voor doorlopende vaste lasten als huur en bij seizoenbedrijven', aldus de KHN.

Zonder ingrijpen
Maandag 18 mei 2020 vond er opnieuw een debat plaats in de Tweede Kamer over de extra begroting voor de steunmaatregelen. KHN wijst op de moeilijke situatie rondom liquiditeit bij de meeste horecaondernemingen, met name als het gaat om seizoenbedrijven, waaronder strandtenthouders, eventcateraars en ondernemers die na januari 2020 zijn begonnen of een bedrijf hebben overgenomen. 'Als aanvullende steun vanuit de overheid uitblijft, neemt de druk op het UWV per 1 juni 2020 enorm toe en moet per 1 juli 2020 twee derde van de horecazaken sluiten of verkopen. KHN dringt er bij het kabinet en de Tweede Kamer op aan de signalen nu écht serieus te nemen en om zo snel mogelijk tot concrete, werkbare en goede oplossingen voor de horeca te komen.'

'KHN zet alles op alles voor passende maatregelen voor horeca'
KHN zet alles op alles om ervoor te zorgen dat getroffen horecaondernemers (financieel) worden ondersteund en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen te komen die recht doen aan ondernemerschap binnen de horecabranche, zo belooft de lobbyclub. Waarvan akte.
(PvWK, foto zandloper: Jordan Benton / Pexels) 

Over KHN
'Koninklijke Horeca Nederland is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land. Met ruim 230 afdelingen door heel Nederland vertegenwoordigen wij ruim 20.000 horecaondernemers met zo’n 255.000 horecamedewerkers. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen. Zo geeft KHN de horeca power.'

(bron: KHN)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken