'A-merken slachtoffer horecaworsteling'

'A-merken slachtoffer horecaworsteling'
  • Food-en-retail
  • 5 jun 2020 @ 14:58
  • 15634 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

De krimp van horeca en catering is helaas onvermijdelijk. Bijna twee derde van de horeca is voorlopig niet rendabel en wil goedkoper gaan inkopen, verwacht Group7.

Group7 levert inzichten aan fabrikanten en groothandels, om samen de sector er bovenop te helpen.

Horeca en catering zullen ook na de heropening en versoepeling vanaf 1 juli 2020 krimpen in omzet. Dit blijkt uit consumentenonderzoek onder meer dan 2000 consumenten in Nederland en België, dat in mei werd uitgevoerd door Group7, Bureau voor food-commerce. Consumenten zullen minder vaak naar de horeca gaan en daar bovendien minder besteden.

Ook wordt duidelijk dat de markt nog ver van herstel is. Dat komt naar voren in het onderzoek binnen de professionele panels van Group7. Bijna twee derde van de horeca verwacht dat de zaak niet rendabel is met de 1,5 meter richtlijn.

Uit de corona tracker (onderzoek mei 2020 – 288 foodservice professionals uit Nederland en België) blijkt dat ongeveer de helft van de restaurants na heropening doorgaat met afhaal en bijna 1/3 met bezorging. Ook de inkoop wordt kritischer bekeken door horecaondernemers. Zo wil ongeveer 40% van de horeca switchen van A-merk naar goedkoper of private label (37% in België, 44% in Nederland). Bovendien let ongeveer 20% meer op acties bij de inkoop (20% België, 18% Nederland).

Carolien Plevier (partner Group7): 'Wij hebben dagelijks contact met ondernemers, koks en locatie managers van catering. We zien waar ze mee zitten en wat hun uitdagingen zijn. Onze missie is om deze uitdagingen door te vertalen naar de hele foodservice sector, groothandels en leveranciers. Enkel samen kunnen we de sector er weer bovenop helpen. We zijn dat niet gewend, alles ging altijd vanzelf de afgelopen jaren in foodservice. Door kennis te delen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen wil Group7 een steentje bijdragen aan dit herstel.'

Group7 komt daarom met het trainingsprogramma Gro UP7. Dit gaat bestaan uit masterclasses in juni, september en oktober. De eerste masterclass is op 16 juni 2020, online en kosteloos bij te wonen. De nadruk zal liggen op succesvol activeren en de uitdagingen van nu. Daarbij is er veel aandacht voor digitale marketing en e-commerce, omdat juist digitaal communiceren in het corona-tijdperk het ‘nieuwe normaal’ is geworden. In de online masterclass geeft Group7 toepasbaar advies mee en kom je meer te weten over de rest van het trainingsprogramma. Zo ontdek je door het volgen van de online masterclass of de training bij jou past en leer je meer over het onderwerp.

Speciaal voor directie en senior managers met commerciële eindverantwoordelijkheid in de foodservice heeft Group7 een apart trainingsprogramma, meer gericht op digitale transformatie en strategische wendbaarheid. Ook die onderwerpen zijn gekozen op basis van de recente ontwikkelingen in de sector. Volgers van MarketingTribune kunnen zich gratis inschrijven voor de online masterclass: Schitterende strategie, vergroot je strategische wendbaarheid.
(PvWK, foto armworstelen: Pressmaster / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken