[onderzoek] Groei supermarktomzet vlakt af naar +8,4% in de week tot 8/6/'20

[onderzoek] Groei supermarktomzet vlakt af naar +8,4% in de week tot 8/6/'20
  • Food-en-retail
  • 11 jun 2020 @ 13:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelenMarketing

De omzet van de supermarkten voor de week die eindigde op 7 juni 2020 steeg met 8,4% op jaarbasis, een aanmerkelijke daling van de groei ten opzichte van voorgaande weken, meldt Nielsen.

De afzwakkende groei viel vsamen met de opening van restaurants en cafés op 1 juni 2020, zo stelt Nielsen vast, hetgeen waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de vertraging, maar ook een nationale feestdag (2de Pinksterdag), waar we in de afgelopen weken meestal een piek in de verkoop van de supermarkten hebben gezien.

'Als we kijken naar de vier weken die week 23 voorafgaan, dan zien we een double-digit groei voor de supermarkten in Nederland. Het is duidelijk dat de opening van de horeca en het koudere weer in het laatste deel van de week een duidelijke invloed heeft gehad op de verkoop van de supermarkten in de afgelopen week', aldus Johan Vrancken, managing director van Nielsen Benelux Connect. 'In de weken 21 en 22 had de supermarkten een hoge omzet van meer dan 900 miljoen euro. De afgelopen week lag de omzet net onder de 860 miljoen euro. Hoewel het groeipercentage lager ligt in vergelijking met eerdere weken, is deze met 8,4% nog steeds aanzienlijk.'
(PvWK)

Over Nielsen
'Nielsen Holdings is een mondiaal meet- en data-analysebedrijf dat wereldwijd het meest complete en vertrouwde inzicht biedt van consumenten en markten. Nielsen is opgedeeld in twee business units. Nielsen Global Media, de arbiter van de waarheid voor mediamarkten, biedt media- en reclame-industrieën onbevooroordeelde en betrouwbare statistieken die een gedeeld begrip creëren van de industrie, vereist voor het functioneren van de markten. Nielsen Global Connect biedt fabrikanten en retailers van consumer packaged goods nauwkeurige, bruikbare informatie en inzichten en een compleet beeld van de complexe en veranderende markt die bedrijven nodig hebben om te innoveren en te groeien. 

Onze aanpak combineert eigen Nielsen-gegevens met andere gegevensbronnen om klanten over de hele wereld te helpen begrijpen “what’s happening now, what’s happening next,” en hoe ze het beste op basis van deze kennis kunnen handelen. 

Nielsen, een S&P 500-bedrijf, is actief in meer dan 100 landen en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking. Ga voor meer informatie naar www.nielsen.com.'
(bron: Nielsen)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken