[onderzoek] Groei supermarktomzet vlakt af naar +8,4% in de week tot 8/6/'20
- Food-en-retail
- 11 jun 2020 @ 13:34
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelenMarketing
- 11 jun 2020 @ 13:34
- Peter van Woensel Kooy
De omzet van de supermarkten voor de week die eindigde op 7 juni 2020 steeg met 8,4% op jaarbasis, een aanmerkelijke daling van de groei ten opzichte van voorgaande weken, meldt Nielsen.
De afzwakkende groei viel vsamen met de opening van restaurants en cafés op 1 juni 2020, zo stelt Nielsen vast, hetgeen waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de vertraging, maar ook een nationale feestdag (2de Pinksterdag), waar we in de afgelopen weken meestal een piek in de verkoop van de supermarkten hebben gezien.
'Als we kijken naar de vier weken die week 23 voorafgaan, dan zien we een double-digit groei voor de supermarkten in Nederland. Het is duidelijk dat de opening van de horeca en het koudere weer in het laatste deel van de week een duidelijke invloed heeft gehad op de verkoop van de supermarkten in de afgelopen week', aldus Johan Vrancken, managing director van Nielsen Benelux Connect. 'In de weken 21 en 22 had de supermarkten een hoge omzet van meer dan 900 miljoen euro. De afgelopen week lag de omzet net onder de 860 miljoen euro. Hoewel het groeipercentage lager ligt in vergelijking met eerdere weken, is deze met 8,4% nog steeds aanzienlijk.'
(PvWK)
Over Nielsen
'Nielsen Holdings is een mondiaal meet- en data-analysebedrijf dat wereldwijd het meest complete en vertrouwde inzicht biedt van consumenten en markten. Nielsen is opgedeeld in twee business units. Nielsen Global Media, de arbiter van de waarheid voor mediamarkten, biedt media- en reclame-industrieën onbevooroordeelde en betrouwbare statistieken die een gedeeld begrip creëren van de industrie, vereist voor het functioneren van de markten. Nielsen Global Connect biedt fabrikanten en retailers van consumer packaged goods nauwkeurige, bruikbare informatie en inzichten en een compleet beeld van de complexe en veranderende markt die bedrijven nodig hebben om te innoveren en te groeien.
Onze aanpak combineert eigen Nielsen-gegevens met andere gegevensbronnen om klanten over de hele wereld te helpen begrijpen “what’s happening now, what’s happening next,” en hoe ze het beste op basis van deze kennis kunnen handelen.
Nielsen, een S&P 500-bedrijf, is actief in meer dan 100 landen en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking. Ga voor meer informatie naar www.nielsen.com.'
(bron: Nielsen)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Johan Vrancken
- retail
- omzet
- managing director
- onderzoek
- merk
- supermarkten
- marketing
- Nielsen
- Nielsen Benelux Connect
- marktcijfers
- corona
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing