[interview] Snackpauze: Honig over 150 jaar familiemaaltijden

[interview]  Snackpauze: Honig over 150 jaar familiemaaltijden
  • Food-en-retail
  • 30 jun 2020 @ 08:29
  • 8245 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodKlantenMarketing

In 1876 introduceerde Honig de Italiaanse keuken in Nederland, stelt het merk. Nu vind je Honig in tweederde van de Nederlandse keukens. Interview met Tanja Kempen, senior Brand Manager voor Kraft Heinz Company en merkverantwoordelijk voor Honig.


Voor meer inzicht in Honig spreken we Van Kempen in samenwerking met het food-specialist creatieve productiebedrijf Chuck Studios . Zij besteedt het grootste deel van haar tijd aan het opbouwen en versterken van hun iconische Honig-merk binnen de categorie maaltijden. Ze werkte ook voor een aantal van hun andere (lokale) merken zoals Brinta, de Ruijter, Venz, Heinz en Wijko.

Welke lessen hebt u getrokken uit je vorige baan die van toepassing zijn op uw huidige functie?
'Vóór KraftHeinz werkte ik bij verschillende andere bedrijven in de FMCG-industrie. Ik begon mijn carrière bij Heineken International en Unilever, waar ik de kansen en uitdagingen voor grote bedrijven ervoer en de basis van brand management leerde. In 2012 ben ik stage gelopen bij FrieslandCampina, waar ik een commerciële en analytische rol op me heb genomen. In die jaren heb ik veel geleerd over de commerciële driehoek (sales, categorie, marketing) en heb ik de dynamiek tussen deze drie disciplines ervaren. Tijdens mijn laatste jaar bij FrieslandCampina was ik een expat in China, waar ik veel leerde over culturele verschillen en zachtere motivatievaardigheden. Mijn ervaring bij deze bedrijven heeft me enorm geholpen voor mijn werk bij KraftHeinz. Elke bedrijfscultuur is anders en ze hebben allemaal voor- en nadelen. Het is een geschenk om te kunnen kruisen op basis van mijn eerdere ervaringen en mijn kennis te kunnen delen in nieuwe omgevingen.'

Waar komt Honig vandaan?
'Ruim 150 jaar geleden kocht Klaas Honig een fabriek in Koog aan de Zaan en introduceerde de Italiaanse keuken in Nederland. Hij betrad de wereldwijde arena in 1922 met de introductie van vermicelli. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Honig een vitale functie, aangezien de fabriek werd gebruikt als schuilkelder tijdens nachtelijke luchtaanvallen. Door innovatieve middelen om alternatieve producten te produceren, zoals surrogaatkoffie en thee, paste Klaas Honig zijn portfolio aan de behoeften van Nederlandse families aan en hield de fabriek draaiende in tijden van oorlog. Sindsdien heeft Honig Nederlandse gezinnen geholpen om een ​​voedzame, gezonde en vooral smakelijke avondmaaltijd voor het gezin te verzorgen. Een echt familiemerk. Tegenwoordig zijn we aanwezig in twee van de drie keukenkasten in Nederland met een van onze 150 producten. Bovenal ben ik heel trots om te zeggen: wij zijn het meest waardevolle Nederlandse voedingsmerk (Kantar research 2019, red.).'

Kunt u uw typische Honig-klant beschrijven?
'Het zijn waarschijnlijk Nederlandse gezinnen. Ze zijn definitief ons belangrijkste publiek. Veel ouders worstelen in hun dagelijkse routine om een ​​voedzame maaltijd te bereiden, die door elk gezinslid wordt gewaardeerd, zonder uren in de keuken door te brengen. Koken met Honig stelt hen in staat om hun favoriete gerecht te bereiden, een heleboel groenten toe te voegen en de geweldige smaak voor het hele gezin te garanderen. Vooral vandaag koken consumenten meer thuis en zoeken ze hulp en inspiratie in hun doordeweekse gerechten.

Wat zijn uw belangrijkste doelen voor het merk en wilt u de positionering van het merk veranderen?
'Mijn belangrijkste doel is om relevant te blijven zonder de wortels en het erfgoed van ons merk uit het oog te verliezen. De categorieën waarin we momenteel opereren, vertoonden de afgelopen jaren geen groei, wat betekent dat we actie moeten ondernemen om ons portfolio en merk toekomstbestendig te houden. We zijn geen "foodie-merk" en dat zullen we ook nooit worden, maar we zorgen ervoor dat onze producten relevant, gezond mogelijk zijn (zoutarm, vezelrijk, etc., red.) en natuurlijk brengen we de onmiskenbare familiefavoriet smaak aan uw avondmaaltijd.'

Heeft u de marcom-inspanningen als gevolg van COVID-19 opnieuw geevalueerd en wat is uw reactie?
'We hebben het merk niet als zodanig "geheroriënteerd", maar we voelden zeker dat we een verantwoordelijkheid hadden, namelijk een Nederlands familiemerk met een sterk erfgoed in onze markt. Vooral aan het begin van de COVID-19-pandemie wilden we degenen helpen die niet elke avond toegang hadden tot een voedzame maaltijd. Al meer dan 20 jaar zijn we partner van de Nederlandse Voedselbanken en hebben we gewoon gebeld om te vragen hoe we konden helpen. Samen met de hulp van onze partners zetten we met trots de landelijke fondsenwervingscampagne "Stay Safe and Geef" op en organiseerden als vervolg het eerste nationale online digitale liefdadigheidsconcert "Live-Eet". Het was een geweldige ervaring en ik ben erg trots op het totaalbedrag van 1 miljoen euro dat via deze campagnes aan de Nederlandse Voedselbanken is gedoneerd. Dit betekent dat we - samen - veel gezinnen in nood hebben geholpen.

Na deze mooie initiatieven hebben we onze inspanningen voortgezet en zijn we een samenwerking aangegaan met Thuisbezorgd en Compass group. We merkten dat veel ouders tijdens hun werk vanuit huis moeite hadden om een ​​voedzame avondmaaltijd te bereiden. We wilden hen een betaalbare, vers bereide, gezonde en heerlijke maaltijd voor het hele gezin bezorgen, bij hen thuis bezorgd. Daarom hebben we "Honig Vers Bereid" opgezet, momenteel beschikbaar in Amsterdam en Eindhoven. Voor minder dan 5 euro per persoon verzorgen wij een vers gemaakte Honig-maaltijd voor het hele gezin. Als het een succes blijft, zullen we uitbreiden naar andere steden en onze gerechten blijven bezorgen.'

Een inkopper: wat is uw eigen favoriete manier om Honig te gebruiken?
'Het klinkt misschien saai, maar ik hou gewoon van Italiaans eten. Dus mijn favoriete gerecht is een Honig volkoren spaghetti met onze natte kruiden- en specerijenpasta voor spaghetti. Ik doe er veel groente bij, wat parmezaanse kaas en een lekker glas rode wijn.

Tot slot?
'Ik wil je graag onze geweldige samenwerking met Chuck Studios aanhalen. Ik denk dat veel bedrijven de waarde van echte partners onderschatten, wanneer ieder echt zijn of haar best doen om elkaar te helpen. Ik heb dit herkend bij iedereen die ik van Chuck Studios heb ontmoet en bedank ze daarvoor. En als je creatieve ideeën, suggesties of een zeer sterke mening hebt over Honig die je wilt delen, neem dan gerust contact met me op. Ik sta altijd open voor goede ideeën.'
(PvWK i.s.m. Chuck Studio's & FF)


Tanja Kempen, senior Brand Manager voor Kraft Heinz Company, w.o. Honig


Over Chuck Studios
'Chuck Studios is het eerste wereldwijde creatieve bedrijf dat gespecialiseerd is in foodspecialisten, opgericht door Ellen Gaedtgens en Olaf van Gerwen in 2011. Het bedrijf helpt merken over de hele wereld om een ​​uitgesproken culinaire identiteit te ontwikkelen. Gebruikmakend van hun expertise op het gebied van food-specialist filmproductie gecombineerd met creatieve en strategische capaciteiten, maakt het team high-end content voor merken zoals McDonald's, KFC, Unilever, Bon Appétit en Heineken. Chuck Studios heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren in Moskou, Londen en Los Angeles.'
(bron: CS, fotografie: CS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken