Unilever stelt nieuwe duurzaamheidsdoelen en verhuist HQ naar Londen

Unilever stelt nieuwe duurzaamheidsdoelen en verhuist HQ naar Londen
  • Food-en-retail
  • 17 jun 2020 @ 11:45
  • 14718 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFoodMarketing

Unilever zet in op een netto hoeveelheid van nul emissies van alle producten die het bedrijf levert tegen 2039. Ook werd bekend dat Unilever op papier volledig Brits wordt.

Voor de emissiebepaling wordt een berekening gemaakt vanaf het winnen van de materialen die worden verwerkt tot de aflevering van de producten op het verkooppunt. Ook wil Unilever in 2023 de resources-keten zo opzetten dat geen ontbossing meer voor plaatsvindt. 

Water management
Unilever komt met een nieuwe ‘Regenerative Agriculture Code’ voor toeleveranciers, waarmee er wordt voortgebouwd op de bestaande code voor duurzame landbouw van het concern. Daarnaast wil de maker van fmcg-merken voor 2030 op 100 locaties in de wereld waterbesparingsprogramma's invoeren in gebieden met waterschaarste. Ook wordt Unilever lid van de '2030 Water Resources Group'.

Klimaat en natuur
Unilever zegt tevens toe via de verschillende merken die concern voert gezamenlijk 1 miljard euro te investeren in een nieuw fonds voor klimaat en natuur, dat de komende 10 jaar zal worden gebruikt om betekenisvolle en daadkrachtige maatregelen te nemen, meldt Unilever (15/06/20). 

Verhuizing naar Londen
Deze week werd tevens bekend dat Unilever zijn algemene HQ (hoofdkantoor, red.) gaat vestigen in Londen en op papier volledig Brits wordt. Unilever zegt in een verklaring dat er niets verandert aan de aanwezigheid van het bedrijf in Nederland: het kantoor blijft in Rotterdam en er gaan geen banen verloren. Hoogleraar Henk Volberda van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Sectie Strategy & International Business aan de UvA, zegt op Rijnmond.nl dat Rotterdam op de lange termijn toch de gevolgen van dit nieuws gaat merken. 'Het was heel voorspelbaar. De ceo van Unilever had het over een spiegelbeslissing, omdat eerst besloten was om het hoofdkantoor naar Rotterdam te laten komen. Maar dat werd toen niet geaccepteerd door de Britse aandeelhouders.'

Timing
De aandeelhouders zouden het feit dat Unilever in twee landen zit zeer inefficiënt vinden. Maar de timing van de verhuizing is een tikje vreemd, aldus Volberda. 'Ik vind dat het bestuur van Unilever daar niet de juiste voelsprieten voor heeft. We zitten midden in de coronacrisis en we zitten nog met de Brexit. Ik had als bestuur even aangezien en de beslissing later genomen.'

'Food blijf'
De verwachting is dat de food-tak in Nederland blijft en de afdelingen persoonlijke verzorging en was- en schoonmaakmiddelen gewoon in Engeland. De schatkist in Nederland loopt circa 200 miljoen euro mis aan dividendbelasting door de verhuizing. Bij niet-voorziene verkoop van de food-tak zou ceo Allan Jope al hebben afgesproken dat deze toch in Nederland blijft, meldt Koos Schwartz in Het Parool. Het hoofdkantoor van de voedingsmiddelentak (Magnum, Knorr, Lipton) blijft dan ook in Nederland, het gerenommeerde R&D-centrum blijft in Wageningen en de 2500 Nederlandse personeelsleden behouden hun baan, bevestigt Unilever.

Veel voordelen van Nederland
Unilever geldt als een der beste (interne) opleidingsinstituten voor marketeers in Nederland. De creativiteit die op de Nederlandse bureaumarkt kan worden ingekocht, kan zich uitstekend meten met die in Londen en overtreft deze volgens verschillende marktvorsers zelfs, onder andere vanwege de hier vanzelfsprekend minder Anglo-Saksische, open blik en betere aansluiting op de Europese markt. Dus maar goed dat de HQ-verhuizing voorlopig vooral op een papieren move lijkt.
(PvWK, bronnen: Unilever, MT, Rijmond.nl, Parool en ANP, foto Londen: Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken