Makro kiest voor meer merkgedreven benadering
- Food-en-retail
- 9 jul 2020 @ 08:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieMarketing
- 9 jul 2020 @ 08:50
- Peter van Woensel Kooy
De Makro wil proberen met minder pagina's folder, door een meer merkgedreven benadering, meer te verkopen. 'Ook gaan we meer above the line adverteren.' In gesprek met Jurjen Worp, Head of Brand & Communication bij Makro Nederland over de nieuwe koers.
Worp gaat nader in op de nieuwe campagne en customer journey die wordt ingezet. Recent vertelde Kim van der Pal vanuit bureauperspectief over de nieuwe campagnerichting in dit interview. Jurjen Worp beziet de case als opdrachtgever en merkstrateeg.
'De Makro wil proberen met minder pagina's folder, door een meer merkgedreven benadering, meer te verkopen. Ook gaan we meer above the line adverteren', vat hij zijn missie samen. Door de huidige pandemie merkt hij ook bij de Makro dat de digitalisering versnelt en dat helpt. De groothandel die sinds enige maanden ook opengesteld is voor mensen zonder 'pasje', gaat zich bovendien meer richten op food. 'Zo hebben we hiewr in Amsterdam 71 soorten verse vis, veel vlees, enorme AGF-afdelingen... dat weten weinig mensen. Bovendien wordt horeca onze speerpunt eind 2020 en volgend jaar. Een aangepaste customer journey moet deze ontwikkeling bespoedigen.'
Jurjen Worp (foto) is sinds september 2019 Head of Brand & Communication bij Makro Nederland, waar hij met 25 medewerkers de marketingafdeling draaiend houdt.
Daarvoor was hij zelfstandig adviseur met als specialisatie marketing, retail en communicatie. Hij viel al eerder op als Marketing & Communicatie Manager op het hoofdkantoor van Coop Supermarkten. 'Daar heb ik de transformatie begeleid naar de huidige coöperatieve uitstraling. Voor de "Samen maak je 't verschil" campagne van Coop heb ik alle interne en externe stakeholders samengebracht en laten samenwerken. Resultaat is een spectaculaire omzetgroei die in het supermarktlandschap vrijwel niet is voorgekomen.' Zoiets realiseer je niet zonder speciale aandacht voor verbetering van de customer journey, realiseert Worp zich andermaal, nu bij de Makro.
Via persoonlijke aanbiedingen gebaseerd op koopdata via de Makro-klantenpas (die iedereen scant bij binnenkomst en afrekenen, red.) en de themacampagne worden klanten aangesproken, daar begint telkens de tocht. Doel is buiten piekmomenten als Kerst en Pasen klanten het hele jaar door te mobiliseren. In de winkel zelf zal de klantreis logischer richting de food-afdelingen leiden, misschien ook door nieuwe ingangen. Worp: 'we hebben grote winkels van twaalf tot 15.000 vierkante meter. Door een betere customer journey kan je klanten meer laten uitgeven, als je je pas scant krijg je bijvoorbeeld al een serie aanbiedingen speciaal voor jou.'
De Makro moet duidelijk voordeel bieden boven de supermarkten. Met betere aanbiedingen gaat de storetraffic omhoog en kies je eenmaal voor de Makro, dan koop je veel, is de gedachte. De campagne 'Doe het groots' gemaakt met de Candid Group maakt de nieuwe marketingambities van de Makro nu zichtbaar, signaleert Worp. De koers richting merkgedreven ondernemen is in volle vaart ingezet.
(PvWK)
Doe het groots. Doe het Makro.
'Bij Makro gaan we voor groots. Voor volume én kwaliteit. Een groots aanbod. Van een gigantisch assortiment - met 60.000 vaste producten - tot groots voordeel. Met een flexibele bezorgservice, de beste vers- en seizoensproducten en heel veel vakspecialisten, waar je terechtkunt met al je vragen over vlees, vis, wijn en groenten. Wat we ook doen, we doen het groots. Zo zijn we er voor alle ondernemers en dragen we groots bij aan het succes van Horeca Nederland.'
'Sinds 1 januari 1998 is Makro onderdeel van het Duitse beursgenoteerde Metro AG een internationaal georiënteerde handels- en dienstengroep. Het bedrijf telt circa 227.000 medewerkers en heeft ruim 2.200 verkooppunten in 32 landen. In 2014/15 heeft Metro een omzet van € 59,2 miljard gerealiseerd. Makro Nederland valt binnen Metro AG onder de salesdivisie Metro Cash & Carry. Metro Cash & Carry heeft meer dan 750 vestigingen in 25 landen. Met meer dan 105.000 medewerkers heeft het bedrijf in 2016/17 wereldwijd een omzet gerealiseerd van bijna € 30 miljard. Bij Makro in Nederland werken ongeveer 5.000 medewerkers, waarvan ongeveer 300 op het Makro hoofdkantoor.'
(bron: Makro / Metro AG)
Lees ook: 'Nieuwe Makro denkt voortaan groots'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- gat
- folder
- Head of Brand & Communication
- adverteren
- merk
- Makro
- above the line
- customer journey
- benadering
- proberen
- gedreven
- minder
- Jurjen Worp
- ingezet
- merk
- pagina
- nieuw
- campagne
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing