[onderzoek] Smartphone steeds belangrijker kooptool
- Food-en-retail
- 10 jul 2020 @ 08:52
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenFoodMarketing
- 10 jul 2020 @ 08:52
- Redactie Food en Retail
Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat het gebruik van de smartphone voor online aankopen flinkt stijgt. In 2016 gebruikten slechts twee op de tien (20%) Nederlanders hun smartphone voor online shoppen. In 2020 is dit meer dan verdubbeld en koopt de helft (49%) zaken via hun smartphone.
In dit artikel zet Sara de Groot, senior research consultant bij Ruigrok Netpanel, de resultaten uit het jaarlijkse trendonderzoek What’s Happening Online op een rij om meer inzicht te geven in het toenemende gebruik van de smartphone bij online winkelen. Daarnaast gaat ze in op hoe deze trend zich verder zal ontwikkelen: wat is de invloed van de coronacrisis op online aankopen?
Smartphone steeds vaker gebruikt voor online shoppen
E-commerce is in Nederland sterk ontwikkeld: 94% doet minimaal eens per jaar een online aankoop. Het afgelopen jaar is het aantal consumenten dat online aankopen doet via de smartphone gestegen van 44% naar 49%. Vooral onder Digitieners (14-23 jaar) en Millennials (24-39 jaar) is dit sterk toegenomen, zij zijn de absolute koplopers bij mobiel shoppen. Consumenten die hun smartphone gebruiken voor online aankopen, kopen gemiddeld ook vaker dan consumenten die op een ander apparaat online shoppen. Onder de mobiele shoppers koopt 20% wekelijks iets online, onder consumenten die alleen via een groter scherm aankopen doen is dit slechts 7%.
Intensiever smartphonegebruik stimuleert online winkelen
In het onderzoek zien we een aantal mogelijke verklaringen voor deze groei in het gebruik van de smartphone bij online winkelen. Het begint bij het smartphonegebruik zelf: hoewel het smartphonebezit het plafond wel bereikt heeft onder alle generaties, zien we het gebruik van de smartphone wel toenemen. Gamen, streamen, je tijdlijn checken, even een appje sturen; we besteden er in totaal al snel uren per dag aan. Doordat we de smartphone steeds vaker en voor steeds meer activiteiten gebruiken, is de stap naar online aankopen doen snel gemaakt. De stap van de tijdlijn op social media naar online aankoop gaat steeds makkelijker; zo hebben vier op de tien Nederlanders het afgelopen jaar iets gekocht nadat ze op social media op een advertentie of bericht hadden geklikt.
Betalen met smartphone is gemakkelijk en veilig
Ook de groei van mobiel bankieren draagt bij aan het groeiende gebruik van de smartphone voor online shoppen. Nederlanders regelen hun geldzaken steeds vaker via de smartphone. Millennials maken hier het meest gebruik van (83%), en onder alle andere generaties zien we dit snel toenemen. Onder Babyboomers (59-74 jaar) is dit in drie jaar zelfs verdubbeld!
Een van de grote voordelen van online shoppen via de smartphone die in het onderzoek naar voren komt is de link naar de bankieren app; de betaling kan eenvoudig worden bevestigd. Niet alleen het gemak van online bankieren, maar ook de veiligheid is hiervan belangrijk. Zes op de tien Nederlanders vindt het betalen van een online aankoop via de smartphone tegenwoordig veilig, dit is sinds 2016 verdubbeld. Slechts één op de tien vindt het onveilig, vooral consumenten die géén smartphone gebruiken voor online aankopen. Twijfels over de veiligheid zijn voor hen een barrière bij online shoppen.
Stimuleert de coronacrisis mobiele aankopen?
De resultaten uit het onderzoek gaan over de periode vóór de coronamaatregelen. De trends en ontwikkelingen die we zien op het gebied van e-commerce en het gebruik van devices geven geen reden om te denken dat de groei in online aankopen via de smartphone de komende jaren zal stagneren. Integendeel zelfs!
De coronacrisis kan zowel een positieve als negatieve bijdrage leveren aan mobiel shoppen. Het is aannemelijk dat de frequentie waarmee we online shoppen toeneemt. Webshops zagen de afgelopen maanden het aantal klanten én het aantal pakketjes sterk toenemen. Een groot deel van de consumenten zal weer in het oude gedragspatroon terugvallen. Echter, een ander deel zal de fysieke winkel vaker inruilen voor een webshop. Hoe groot deze groep consumenten daadwerkelijk is, is nog lastig in te schatten.
Daarnaast raken we meer gewend aan betalen met onze smartphone. Het gebruik van onze smartphone bij het regelen van geldzaken is de afgelopen periode toegenomen. In de eerste weken hebben we vaker contactloos betaalt in de supermarkt, ook met de smartphone. Nu we sinds 1 juni het terras weer op mogen, bestellen en betalen we via de QR code op tafel. En als er wel gepind wordt, wordt ook hier regelmatig contactloos via de smartphone betaald. De ober wordt steeds vaker vervangen door een app, meldde ook Het Parool.
Hoewel online aankopen in het algemeen zullen toenemen, is de vraag of het shoppen met de smartphone hierin mee zal groeien. We zien namelijk ook dat we door het thuiswerken minder in het openbaar vervoer zitten, normaal gesproken hét moment om de smartphone erbij te pakken. Daarnaast zitten we thuis vaker achter een laptop of desktop en besteden we ook onze vrije tijd vaker thuis. Welke gewoonten die we tijdens deze ‘corona-periode’ hebben opgedaan de grootste blijvende impact hebben op ons online gedrag zal de komende maanden blijken.
Over het onderzoek
‘What’s Happening Online wordt al 13 jaar achtereen op eigen initiatief uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit onafhankelijke kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over het gebruik van devices, e-commerce, social media en online finance & safety. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder, verdeeld over vier generaties Digitieners (14-23 jaar), Millennials (24-38 jaar), Generatie X (39-58 jaar) en Babyboomers (59-74 jaar). In het kwantitatieve onderzoek hebben in totaal 2.639 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.348) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie vond plaats van 5 tot en met 16 maart 2020. Voor het kwalitatieve onderzoek zijn we in gesprek gegaan met 19 Nederlanders verspreid over de vier generaties.'
(bron: Ruigrok NetPanel)
Auteur Sara de Groot, senior research consultant bij Ruigrok Netpanel
Voor alle resultaten van het onderzoek: download het onderzoeksrapport hier.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- marketing
- smartphone
- apps. social
- Sara de Groot
- Silodam
- ontwikkelen
- trendonderzoek
- media
- online winkelen
- trend
- jaarlijks
- What’s Happening Online
- inzicht
- senior research consultant
- telefoon
- Ruigrok Netpanel
- research
- jongeren
- shopper
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing