Eureka: innovatie zet zout water in 30 minuten om in drinkwater
- Food-en-retail
- 4 sep 2020 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingInnovatie
- 4 sep 2020 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
In een nieuwe studie presenteren Australische onderzoekers een veelbelovende nieuwe techniek die zee- en brak water binnen een halfuurtje omtovert in veilig, schoon drinkwater. De benodigdheden: MOF’s (metaal-organisch raamwerk, red.) en zonlicht. Een hoopvolle revolutie in de food (& drinks) wereld.
Een derde van de wereldbevolking leeft in gebieden waar de aanwezigheid van zoet water een onzekere factor is. Dit aantal zal in de toekomst zelfs toenemen. Zo is de voorspelling dat in 2025 1,8 miljard mensen in landen of gebieden leven waar absolute zoet waterschaarste heerst, stelt Scientias.nl. Marketeers, medici en product-innovators zijn daarom naarstig op zoek naar een oplossing, waarbij de blik richting oceanen altijd begerig was. De kosten van bestaande methodes om uit zeewater drinkbaar zoetwater te maken waren echter altijd hoog en evenals het hiervoor benodigde energiegebruik.
Waterzuivering
Begin 2020, ondergesneeuwd tussen al het pandemische nieuws, kwam dit bericht al binnen over een nieuwe manier van zoutwaterzuivering. Deze techniek wordt op 10 augustus 2020 in toonaangevend wetenschappelijk tijdschrift Nature verder uitgewerkt. Centraal hierin staan herbruikbare MOF’s ofwel metaal-organische raamwerken. Volgens Scientias vormen deze een klasse van verbindingen die bestaan uit organische stof en metaalionen. 'Ze vormen poreuze materialen en hebben het grootste oppervlak van elk bekend materiaal.' Als een spons -reagerend op gratis zonne energie- kunnen deze MOF's effectief het te veel aan zout uit het brakke- of zeewater filteren, in ongeveer een half uur, leert de nieuwe studie. Blijft over: schoon en gezond drinkwater. Eureka!
Soort keukenspons
Met deze studie tonen de onderzoekers volgens Scientas aan dat het nu mogelijk is om zout water op een energiezuinige en effectieve manier, snel om te zetten in veilig en schoon drinkwater. 'Onze methode ook nog eens goedkoop', onderstreept onderzoeker en co-auteur Huanting Wang van de Monash University in Australie in het artikel. Wanneer deze techniek daadwerkelijk kan worden toegepast, is nog even gissen. 'Het hangt af van de voortgang van de materiële opschaling', aldus Wang. Dat straks een wel heel nijpend gat in de markt op slimme wijze kan worden gevuld, namelijk de vraag naar gezond drinkwater, zal elke marketeer in elk geval als muziek in de oren klinken. Hoopvol nieuws!
Meer info en uitleg lees hier.
(PvWK, bronnen: Scientias.nl en Nature, beeld: Marcos Flores / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Monash University
- Nature
- innovatie
- zout
- filter
- H20
- water
- materiële opschaling
- Scientias.nl
- Australie
- voortgang
- MOF
- uitleg
- drinkwater
- zee
- Huanting Wang
- als muziek in de oren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing