[interview] Snackpauze: marketeer Elberse wil meer efficiëntie voor Subway

[interview] Snackpauze: marketeer Elberse wil meer efficiëntie voor Subway
  • Food-en-retail
  • 31 aug 2020 @ 08:07
  • 12968 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Subway heeft wereldwijd zo’n 41.000 restaurants die dezelfde basisprincipes hanteren en allemaal franchisenemers zijn. Voor een blik achter de schermen van Subway spreken we met Mireille Elberse, hoofd marketing Ned-Nordics.

Kies zelf alle ingrediënten die je op je eigen broodje wil; van het vlees en het brood tot de groenten en sausjes. Dit is de simpele strategie van keten Subway. We spreken Mireille Elberse, hoofd marketing Ned-Nordics (Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen, Nederland en Zweden). Na in de reclamewereld te hebben gewerkt voor accounts als McDonald’s (bij bureau TBWA\) en Jumbo supermarkten (bij Alfred International) was ze toe aan een nieuwe uitdaging. Afgelopen januari 2020 werd ze naar eigen zeggen gevraagd om meer efficiëntie in en meer aandacht voor het merk Subway te genereren.

Wat heb je bij je vorige baan geleerd en heb je toegepast op jouw huidige functie?
'Toen Menno van der Hoeven, Country Director Ned-Nordics, mij benaderde om voor Subway te werken, was ik verrast en opgewonden. Hij gaf me een interessante uitdaging: zorg voor synergie en bouw een sterk team op binnen je business unit. Ik werk samen met Finse, Zweedse en Nederlandse marketeers. Allemaal met hun eigen behoeften, interesses en kennis. Wat ik uit mijn vorige baan heb gehaald is dat ik het belangrijk vind om een goede relatie op te bouwen met onze bureaus. In mijn vorige functies heb ik gemerkt dat alles beter wordt als je nauw samenwerkt. Natuurlijk realiseer ik me dat het niet altijd gladjes verloopt, maar zonder een beetje druk krijg je nooit een diamant.' 

Wat is de oorsprong van Subway?
'Het merk Subway en ik zijn ongeveer even oud. Subway werd in 1965 opgericht in de Verenigde Staten en is een wereldwijd QSR-merk met nadruk op broodjes. In al onze 41.000 restaurants wereldwijd kan je jouw eigen submarine of "sub" samenstellen zoals iedereen die kent.' 

Omschrijf eens een typische Subway klant.
'Onze gasten zijn jong en staan volop in het leven. Soms houden ze van gezonde lunches en soms verlangen ze naar verwennerij. Het is bij ons allemaal mogelijk. Ze kunnen kiezen tussen veel vlees op hun broodje of een vegan sub, zoals een burger van kikkererwt en quinoa. Het hangt allemaal af van de stemming die ze die dag hebben. Willen ze in plaats van een broodje liever een salade of wrap? Het kan allemaal.'

Wat zijn jouw belangrijkste doelstellingen voor het merk? En ben je van plan de boodschap van het merk te herpositionering?
'Eén van de belangrijkste doelen is om zoveel mogelijk gasten in onze restaurants te krijgen. Dat is een uitdaging. Onze gasten zijn een moeilijke groep die niet veel geld heeft. Ze kunnen hun zuurverdiende euro's maar één keer uitgeven en er zijn nog genoeg andere mogelijkheden. We moeten ervoor zorgen dat we top of mind staan. In Zweden en Nederland is dat een andere uitdaging dan in Finland, waar Subway al een belangrijke QSR-speler is. We werken er hard aan om het merk een moderne uitstraling te geven met relevante messaging waarvan de consument gaat verlangen naar onze producten. Voor Nederland en Zweden werken we samen met Achtung om dit te bereiken. Het kost tijd, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we dit snel voor elkaar krijgen.'

Zijn jullie inspanningen als gevolg van Covid-19 aangepast en wat is jullie reactie op het virus geweest?
'Helaas heeft Covid-19 ons net zo hard getroffen als dat het andere merken en bedrijven heeft gedaan. In Nederland en in Scandinavische landen bleven veel restaurants, in tegenstelling tot andere Europese landen, open vanwege verschillende regelgevingen. Onze restaurants hebben vooral gefunctioneerd als take-away tijdens de "lockdown". Om de pandemie te boven te komen is voor Subway de samenwerking met onze franchisenemers belangrijker dan ooit.'

Wat is jouw favorite sub?
'Het zal geen verrassing zijn dat ik dol ben op de broodjes van Subway. Mijn dochter Muriël is ook een grote fan. Ze zegt regelmatig dat ze een sub wil bestellen. Ik kan niet kiezen tussen de Chicken Teriyaki of de Steak & Cheese. Meestal ga ik voor de "six-inch", niet de Footlong. Als dessert bestellen we altijd wat vers gebakken koekjes.'

Wil je graag iets toevoegen?
'Wat veel mensen niet weten is dat we alles vers klaarmaken. We snijden en bereiden de ingrediënten zelf in de keuken. Het brood wordt meerdere malen per dag vers gebakken. Onze medewerkers in de restaurants heten niet voor niets "Sandwich Artist", zij bereiden elke sub, salade of wrap met hart en ziel voor de gasten op maat. '
(PvWK i.s.m. Chuck Studios, Olaf van Gerwen en Jack Lowe)

Over Chuck Studios
'Chuck Studios is het eerste wereldwijde creatieve bedrijf dat gespecialiseerd is in food, opgericht door Ellen Gaedtgens en Olaf van Gerwen in 2011. Het bedrijf helpt merken over de hele wereld om een uitgesproken culinaire identiteit te ontwikkelen. Gebruikmakend van hun expertise op het gebied van food-specialist filmproductie gecombineerd met creatieve en strategische capaciteiten, maakt het team high-end content voor merken zoals McDonald's, KFC, Unilever, Bon Appétit en Heineken. Chuck Studios heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren in Moskou, Londen en Los Angeles.'

(bron: CS)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken