Peilstok corona Ace en Tate: ‘Online bril passen is spectaculair verbeterd’
- Food-en-retail
- 3 aug 2020 @ 09:55
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Innovatie
- 3 aug 2020 @ 09:55
- Sjaak Hoogkamer
Tijdens de Coronapandemie gaat de online verkoop als een raket. Mensen shoppen liever vanachter hun laptop. Online brillenleverancier Ace & Tate innoveerde onder meer haar online services. We bellen met Sean Peron, Marketing Director: ‘Als marketeer moet je juist nu terug naar de basis.'
Hoe gaat het met Ace & Tate in de coronacrisis?
‘Ace & Tate is een omnichannel brillenmerk met fysieke winkels in tien landen en een digitale aanwezigheid in zowel Europa als de VS. Zoals veel merken moesten we tijdens de COVID-crisis snel reageren om klanten te bedienen die normaal gesproken naar onze winkels zouden komen. Onze winkels hadden het natuurlijk zwaar, maar aan de andere kant zagen we ook onze online verkopen toenemen. Onze klanten hebben nieuwe manieren gevonden om met ons in contact te komen, en daarom zijn we ons gaan focussen op het snel uitrollen van nieuwe online services zodat we aan de vraag van de klant kunnen voldoen. Tegelijkertijd probeerden we tijdens de piek van de eerste golf ons steentje bij te dragen door veiligheidsbrillen te produceren en te doneren aan medische zorgmedewerkers en vrijwilligers in heel Europa. Samen met donaties van onze klanten hebben we 19.500 veiligheidsbrillen gedoneerd. Nu onze winkels in de afgelopen twee maanden weer voorzichtig open zijn gegaan, zien we de klant ook weer in onze winkels terugkomen, vergelijkbaar met waar we pre-corona waren. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat we aan deze vraag kunnen voldoen met een veilige winkelervaring die nog steeds aantrekkelijk is voor de klant.’
Samen met donaties van onze klanten hebben we 19.500 veiligheidsbrillen gedoneerd.
Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
‘Absoluut. Ten eerste verwachten klanten hetzelfde (of bijna hetzelfde) serviceniveau online als offline. Omdat Ace & Tate al vanaf het begin af aan is gebouwd als een omnichannel-merk, kunnen we digitale ervaringen bieden die online winkelen aantrekkelijk en gemakkelijk maken. Corona heeft ons gedwongen om veel van onze plannen voor de website te versnellen. De afgelopen maanden hebben we nieuwe, virtuele services uitgerold, waaronder een online oogmeting voor klanten in Nederland en Duitsland. We hebben de beperkingen van sociale afstand en hygiënemaatregelen overwonnen met een online verlanglijst voor klanten waarbij ze hun favoriete brillen kunnen selecteren, nog voordat ze naar de winkel gaan. Daarnaast hebben we ook een Virtual Try-On-service die gebruik maakt van de nieuwste state of the art ‘facial-mapping’ technologie, waarmee we een gezicht digitaal in kaart kunnen brengen. Zo kan je op een realistische manier online brillen passen.
Ten tweede verwachten onze klanten van ons dat we aanvullende veiligheidsmaatregelen nemen in onze winkels. Brillen zijn zowel een lifestyle keuze als een medisch hulpmiddel, dus we zijn extra voorzichtig met het maximale aantal klanten in onze winkels. We zorgen ervoor dat onze brillen na elk bezoek schoongemaakt worden en dat de oogmetingen op een veilige manier, met de juiste afstand, uitgevoerd worden. Zo hopen we de kwaliteit van de winkelervaring te behouden.’
Met Virtual Try-On-service die gebruik maakt van de nieuwste state of the art ‘facial-mapping’ technologie kunnen we een gezicht digitaal in kaart brengen
Zijn de nieuwe Virtual Services onderdeel van nieuwe initiatieven om het klanten makkelijker te maken?
‘Zeker. Uiteindelijk is het doel van Ace & Tate om via al onze kanalen de best mogelijke klantervaring te bieden. Het is typisch dat een merk zich zorgen maakt over de verschillende kanalen - terwijl het enige waar de klanten echt om geven een fijne winkelervaring is waarbij ze op hun gemak producten kunnen kiezen. Onze nieuwe virtuele services zijn dan ook ontworpen om de grens tussen 'offline' en 'online' winkelervaringen te vervagen. De nieuwe Virtual Try On-service, aangedreven door de nieuwste technologie voor face-mapping, biedt onze klanten de beste ervaring op de markt als het gaat om digitaal brillen passen. We zijn super enthousiast over deze service en kunnen niet wachten om van onze klanten te horen wat ze ervan vinden.’
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
‘Marketeers hebben meer dan ooit te maken met onvoorspelbaarheid. Voor een industrie die het afgelopen decennium een aanzienlijke verschuiving heeft doorgemaakt om juist voorspelbaarder te worden, zal dit een enorm draaipunt zijn. In veel opzichten gaat het erom om juist terug te gaan naar de basis: je klant begrijpen, het product en de service begrijpen die je aanbiedt en begrijpen waar je als merk voor staat. Met die basis in het achterhoofd moet je snel kunnen schakelen en nieuwe manieren vinden om de basis te leveren, ongeacht marketingbudgetten, middelen of winkelomstandigheden.’
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
‘Het is bijna onmogelijk om te voorspellen hoe de komende vijf maanden eruit zullen zien. Ik denk echter dat de merken die slagen, degenen zijn die hun basis goed begrijpen, die snel kunnen aanpassen en die positieve waarde willen toevoegen aan zowel hun klant als de bredere community.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- virtual try on
- services
- service
- Ace & Tate
- winkelervaring
- coorona
- brillen
- online
- basis
- facemapping
- shoppen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing