Boekje in ieder Happy Meal tijdens de Kinderboekenweek
- Food-en-retail
- 25 sep 2020 @ 10:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StorytellingFood
- 25 sep 2020 @ 10:15
- Peter van Woensel Kooy
In samenwerking met het CPNB geeft restaurantmerk McDonald’s tijdens de Kinderboekenweek, van 30 september tot en met 11 oktober 2020, in ieder Happy Meal een (voor)leesboekje mee.
Sinds vorig jaar kunnen gasten van de restaurantketen al kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal alleen een leesboekje als cadeautje mee te geven, willen McDonald’s en Stichting CPNB het belang van lezen extra onderstrepen en meer ouders en kinderen het plezier van lezen helpen ontdekken of herontdekken.
‘We zijn ontzettend blij met McDonald’s als onze nieuwe partner naast hoofdsponsor NS,’ aldus Eveline Aendekerk, directeur van de Stichting CPNB. ‘Het is geweldig dat McDonald’s de Kinderboekenweek gaat vieren door in deze periode haar gasten bij ieder Happy Meal op een leesboekje te trakteren. Zo bereiken we een grote groep nieuwe, potentiële lezers en creëren we nog meer mooie lees- en voorleeservaringen.'
Geluksmomentjes
‘Als familierestaurant ontvangen wij wekelijks meer dan 3 miljoen gasten, waaronder veel families met kinderen,’ vertelt Maartje Overmars, Head of Marketing bij McDonald’s Nederland. ‘Wij willen families graag spontane geluksmomentjes bieden en één van deze momenten is wanneer je samen geniet van een leuk boek. Wij willen lezen graag leuker maken. Daarom bieden wij onze gasten sinds vorig jaar altijd de keuze tussen een leesboekje of speeltje bij het Happy Meal. De Kinderboekenweek is een unieke waardevolle traditie waarbij kinderen in de boekhandel of bibliotheek fantastische boeken vinden en wij zijn trots dat we juist in die week nog meer gasten in het restaurant blij kunnen maken met een leesboekje.’
Ruim 900.000 boekjes in Happy Meals
Het CPNB en McDonald’s hebben de Kinderboekenweekactie van McDonald’s samen opgezet. ‘Het is een natuurlijke match om deze samenwerking met het CPNB te realiseren,’ licht Overmars toe. ‘Sinds de start van het Happy Meal reader programma hebben wij al 900.000 boekjes aan jonge gasten uitgereikt. Als familierestaurant vinden we het belangrijk om bij te dragen aan leesbevordering. Met meer dan 250 restaurants in Nederland, zijn we heel toegankelijk en is lezen leuker en makkelijker maken, eigenlijk een heel logische stap. Kinderen vinden lezen steeds minder leuk en er wordt dan ook steeds minder gelezen. Met deze campagne kunnen wij samen met de CPNB nog meer mensen laten genieten van een mooi verhaal.’
En toen?
Het thema van de Kinderboekenweek is ‘En toen?’ Boeken kunnen de geschiedenis namelijk tot leven brengen. De serie leesboekjes in het Happy Meal sluit perfect op dit thema aan. De boekjes gaan over de spannende tijdreizen van de Boomtop-tweelingen, waarin ze bijvoorbeeld oog in oog komen te staan met dinosauriërs. ‘De leesboekjes laten de kracht van boeken zien,’ licht Aendekerk toe. ‘Ze maken de geschiedenis tastbaar, waardoor kinderen op een leuke en ontspannen manier ook nog wat leren. Dat zal vast en zeker naar meer smaken, waardoor ze meteen op zoek gaan naar een volgend boek, bijvoorbeeld uit de boekenwinkel of de bibliotheek!’ Dit leesplezier kan Overmars ook uit eigen ervaring beamen: ‘Eén van mijn favoriete momenten met m’n kinderen is als we samen op de bank zitten met een leuk boek en zij vol spanning vragen: “En toen?” Ik hoop dat andere families net zoveel van de boekjes gaan genieten als wij.’
De serie ‘Avonturen van de Boomtop-tweelingen’ is geschreven door Cressida Cowell, bekend van ‘Hoe tem je een draak’. Ieder jaar verschijnen twaalf nieuwe boekjes. Tijdens de Kinderboekenweek 2020 zullen verschillende boekjes uit deze serie beschikbaar zijn bij het Happy Meal.
(PvWK)
Over Stichting CPNB
'Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek zet de lezer centraal en wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Een boek kan zoveel doen: taal en geletterdheid maken het verschil in de ontwikkeling van mensen, boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. En natuurlijk is een boek een mooi cadeau met grote meerwaarde. Om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met het boek initiëren wij diverse leesbevorderende campagnes en activiteiten. Dit doen wij vanuit het collectief van boekhandel, bibliotheek en uitgeverij. Bekende merken van Stichting CPNB zijn De Nationale Voorleesdagen, Boekenweek, Zomerlezen, Boekenweek voor Jongeren, Kinderboekenweek en Nederland Leest.'
(bron: CPNB)
Over McDonald’s Nederland
'Wekelijks biedt McDonald’s Nederland aan bijna 3,2 miljoen gasten op ieder moment van de dag een positief moment. Met gevarieerde keuzes en versbereide, iconische producten die door ruim 20.000 medewerkers met zorg worden bereid. In Nederland heeft McDonald’s 254 restaurants. Het streven naar kwaliteit en beleving staat centraal in alle facetten van de bedrijfsvoering, evenals het inzetten van haar schaalgrootte om te verduurzamen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.'
(bron: McDonald's)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- familie
- groep
- Eveline Aendekerk
- lezers
- wekelijks
- creëren
- Happy Meal
- ontlezing
- taal
- nieuw
- voorleeservaringen
- Stichting Boekenbal
- familierestaurant
- copy
- Kinderboekenweek
- opleiding
- CPNB
- Geluksmoment
- Nederlands
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing