'KoopdeHema' haalt geld op voor stabiele toekomst Hema

'KoopdeHema' haalt geld op voor stabiele toekomst Hema
  • Food-en-retail
  • 7 sep 2020 @ 11:50
  • 19922 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

De stichting HENA (Het Enige Nederlandse Alternatief) start vandaag de campagne ‘KoopdeHema’. De stichting haalt geld op dat aan de eigenaar van Hema aangeboden wordt in ruil voor aandelen.

Zo wil de stichting dat het voor iedereen mogelijk wordt om aandeelhouder van Hema te worden: een volksaandeel. Het doel is het oer-Hollandse bedrijf een duurzame stabiele toekomst te bieden met oog op het belang van medewerkers, klanten en andere stakeholders van het bedrijf. HENA is een zogeheten Special Purpose Acquisition Company (SPAC) dat tot doel heeft om kapitaal op te halen en daarmee een belang te verkrijgen in Hema. Stichting HENA, voortge komen uit de burgerinitiatieven HoudeHema en WeloveHema werkt samen met beursplatform Nxchange.

Stem in het bedrijf
Mei Li Vos, initiatiefnemer van HENA: 'Net als veel andere Nederlanders heb ik de afgelopen jaren met verbijstering gekeken naar wat er met Hema is gebeurd en hoe zij speelbal is geworden van investeerders zonder gevoel voor het iconische van onze Hema. Wij gaan met dit unieke initiatief met vele kleine en grote investeerders enkele miljoenen ophalen. Als ons initiatief slaagt worden wij medeaandeelhouder van Hema. Hiermee verkrijgen we een stem in het bedrijf en daarmee invloed op de toekomst daarvan. Het wrange is dat iedereen had gehoopt dat er met de komst van Marcel Boekhoorn in 2018 weer rust zou komen bij Hema. Hij heeft ook stappen gezet voor de broodnodige schuldreductie en is gaan samenwerken met Jumbo. Wij willen de schuldreductie voortzetten.'

Volgens Vos is het goed mogelijk dat onder de huidige omstandigheden Hema weer als pinautomaat voor opportunistische private equity investeerders gaat functioneren: 'Wij willen met ons volksaandeel KoopdeHema laten zien dat er een alternatief is: ons geduldig kapitaal.'

Bouwen aan de toekomst van Hema
Financieel expert van HENA, Anna Grebenchtchikova, legt uit hoe de stichting na het financiële herstructureringsproces een aanbod aan de toekomstige eigenaar van Hema gaat doen: 'We lanceren KoopdeHema om geld op te halen, zodat we een deel van de aandelen van de toekomstige eigenaren kunnen kopen. Zo willen we samen invloed hebben op de koers van het bedrijf. Door certificaten te kopen in ons initiatief, kan iedereen bouwen aan een stabiele toekomst voor Hema. Naast gewone burgers kunnen ook andere stakeholders instappen.

Het unieke van Hema
Retailspecialist Sabien Duetz noemt de meerwaarde die het initiatief heeft naast de financiël bijdrage: 'Afgelopen maanden hebben 15.000 mensen zich aangemeld als potentiële investeer der in Hema. Zij weet als geen ander waar de kracht van Hema ligt: Leuke eigen producten van goede kwaliteit voor een scherpe prijs. Hema is geliefd en winstgevend. Door focus op de thuismarkt, oog voor duurzaamheid in combinatie met een slimme e-commerce strategie kunnen we zorgen voor een Hema waar het niet alleen draait om omzet en winst, maar om behoud van dit mooie bedrijf.'

Beursplatform Nxchange
De emissie van certificaten vindt plaats op het gereguleerde multilaterale handelsplatform van Nxchange. Via dit beursplatform kan iedereen vanaf 7 september 2020 zich inschrijven voor certificaten van aandelen Hema. Het minimum inschrijvingsbedrag is 10 euro. Bij ingelegde bedragen onder de 100.000 kan het publiek zich inschrijven tot een maximum is bereikt van 4.999.995 euro Er geldt geen maximum voor investeerders die meer dan 100.000,- euro willen inleggen. Indien stichting HENA er niet in slaagt aandelen Hema te verwerven, krijgen de investeerders hun inleg terug.
(PvWK)

 

Meer info: www.koopdeHema.nl

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken