Supermarktmedewerkers strijden om eerste plaats in NIX Challenge

Supermarktmedewerkers strijden om eerste plaats in NIX Challenge
  • Food-en-retail
  • 15 sep 2020 @ 08:32
  • 11709 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Tot en met 21 september 2020 strijden alle supermarktmedewerkers om de eerste plaats in de 'NIX Challenge'. De NIX Challenge is een wedstrijd in het juist schatten van leeftijden van jongeren die alcohol of tabak willen kopen. De medewerkers met de beste score per supermarktketen nemen het op 30 september tegen elkaar op in de finale.

De deelnemers maken kans op prijzen van 500, 300 en 200 euro die zij mogen besteden aan een (coronaproof-)teamuitje. De NIX Challenge is een initiatief van het CBL. 

Naleving NIX18 
Jongeren onder de 18 jaar mogen geen alcohol of tabak kopen. Supermarkten slagen er vergeleken met andere verkooppunten relatief goed in om deze leeftijdsgrens te handhaven. 72% van de jongeren die alcohol of tabak probeert te kopen in de supermarkt, gaat met lege handen naar buiten. Supermarkten zijn pas tevreden als de naleving 100% is en zijn hard op weg om dat te halen met behulp van de NIX18-campagne, voorlichting aan de consument én door training van medewerkers en onderlinge controles.  

Om achter de kassa te mogen werken, moet een supermarktmedewerker een certificaat hebben behaald voor de e-learning ‘Soms Moet Je Nee Verkopen’. Met de NIX Challenge vragen supermarkten extra aandacht voor het feit dat klanten tot 25 jaar hun ID moeten laten zien als zij in de supermarkt alcohol of tabak willen kopen. 

Doe zelf de NIX Challenge 
Het juist inschatten van iemands leeftijd is niet gemakkelijk. Kassamedewerkers in de supermarkt ervaren dat elke dag als zij moeten afwegen of zij iemand om een ID moeten vragen. Om zelf te zien hoe moeilijk het is, kan iedereen de NIX Challenge spelen op www.nixchallenge.nl. Spelers krijgen foto’s te zien van jongeren en moeten binnen 5 seconden bepalen of ze iemand om een ID vragen. 
(PvWK)

Over het CBL 
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. Er zijn 26 organisaties bij het CBL aangesloten. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in de ruim 4300 supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.'

(bron: CBL)

 

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken