Those Vegan Cowboys loven 2,5 miljoen uit voor gezochte schimmel

Those Vegan Cowboys loven 2,5 miljoen uit voor gezochte schimmel
  • Food-en-retail
  • 23 sep 2020 @ 14:58
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodDoelgroepenMarketing

Those Vegan Cowboys loven 2,5 miljoen euro uit voor een bijzondere schimmel. Met deze schimmel wil het bedrijf de beste en meest duurzame plantaardige melk en kaas ter wereld maken. De Bounty Hunt wordt vandaag gelanceerd via (sociale) media.

Het challenger-merk van dezelfde oprichters als De Vegetarische Slager (nu Unilever) roept wetenschappers en voedselontwikkelaars wereldwijd op in te zenden. Those Vegan Cowboys-voorman Jaap Korteweg hoopt de miljoenenbeloning snel uit te kunnen keren: 'Hoe eerder hoe beter. Het biedt uitzicht op een schone en efficiënte productie van zuivel, in het belang van dieren, natuur en milieu.' 

De schimmel waar Those Vegan Cowboys naar zoeken, vormt een belangrijke schakel in het ontwikkelen van plantaardige melk en kaas die identiek smaken als die van een dier. De cowboys doen dit met hulp van micro-organismen en precisie fermentatie in grote ketels waar gras ingaat en melkeiwitten uitkomen. Naar verwachting neemt dit ontwikkelproces zeven jaar in beslag. Met het vinden van de juiste startschimmel willen de wetenschappers van Those Vegan Cowboys dit proces versnellen. 

Jaap Korteweg en Niko Koffeman startten Those Vegan Cowboys begin 2020 na de overname van De Vegetarische Slager door Unilever. Ze namen hiervoor een laboratorium over in Gent, gespecialiseerd in de productie van plantaardige eiwitten via fermentatie. De wetenschappers werkten eerder aan de ontwikkeling van zoogdieridentieke eiwitten voor medicijnen tegen Alzheimer. Met de komst van Those Vegan Cowboys ligt de focus van het lab nu op de ontwikkeling van plantaardige zuivel, die zeker vijf keer zo duurzaam is als de huidige zuivel gemaakt met een koe. Het gebruik van land, de uitstoot van broeikasgassen, stikstof en fijnstof valt in het niet bij die van de huidige melkveehouderij. Daarbij kunnen koeien en hun kalfjes weer hun eigen leven leiden en kan door de meer efficiënte productie een deel van het huidige grasland worden teruggegeven aan de natuur. 

Het project van Those Vegan Cowboys is het eerste ter wereld waarin gras als basismateriaal wordt gebruikt voor de ontwikkeling van melk en kaas via micro-organismen. Zij bieden hiermee de huidige melkveehouders een toekomst als grasleverancier. De cowboys verwachten als eerste product kaas op de markt te brengen. Op dit moment wordt al in meer dan zeventig procent van alle harde kazen wereldwijd microbieel stremsel plantaardig toegepast. De volgende stap is om ook de caseïne, De melksuikers en de vetten op plantaardige basis te vervaardigen. 
(PvWK)

 

De regels voor uitkering van het tipgeld zijn te vinden op www.thosevegancowboys.com

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken