[interview] Bonduelle doet op World Food Day 7 duurzame beloftes

[interview] Bonduelle doet op World Food Day 7 duurzame beloftes
  • Food-en-retail
  • 16 okt 2020 @ 11:45
  • 13379 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingInterview

Vandaag op de dag dat wordt stilgestaan bij voedselvraagstukken, introduceert Bonduelle ‘Bonduelle belooft’. We spreken Lianne Hanenberg, Marketing Director Benelux.

Hanenberg (foto) is sinds drie jaar werkzaam als marketeer bij Bonduelle. Ruim 20 jaar werkt zij met veel plezier in de FMCG branche voor bekende merken zoals Mona, Optimel, M&M’s, Snickers en Whiskas. 'Bij deze multinationals heb ik ruime ervaring opgedaan in marketing en sales zowel in retail als OOH/foodservice. Hierin heb ik ook ontdekt dat mijn kracht en passie in het marketing vak ligt. Ik vind het prachtig om op basis van nieuwe inzichten een communicatiecampagne op te tuigen of innovaties naar de markt te brengen en te zien hoe deze aanslaan in de markt. Mooi recent voorbeeld is Bonduelle Groenterijst in vriesvers waar we succesvol inspelen op de low carb-trend in combinatie met de behoefte aan gemak.'

Hoe heeft Bonduelle de pandemie doorstaan, wat zijn de effecten op je merk?
'De Covid-risis heeft zeker effect gehad op het Bonduelle merk. Heel Nederland en België gingen in maart massaal hamsteren en vulden hun voorraadkastjes en vriezers, ook met de producten van Bonduelle.  Dit werd gedreven door een aantal duidelijke behoeften zoals de zekerheid om voldoende voedzaam voedsel in huis te hebben, minder vaak naar de supermarkt te gaan, en tot slot voedselveiligheid. De direct verwerkte en lang houdbare groenten en peulvruchten van Bonduelle waren hier een favoriete oplossing. Het mooie is dat hierdoor veel consumenten weer ontdekt hebben hoe lekker en gemakkelijk groenten uit blik en diepvries zijn. Dit blijkt ook uit de toegenomen omzet die we tot op heden zien in beide categorieën. We weten ook hoe belangrijk het is om consumenten te inspireren met lekkere gerechten. Zo oogstte Bonduelle succes in de lock-down met de campagne “Iedereen thuis, alles in huis” (zie venster hieronder, red.).  Waarin vier vloggers thuis via de webcam laten zien wat ze met de verrassende groenten en peulvruchten van Bonduelle kunnen maken.'

OK. Merken jullie iets van de transitie naar online consumeren?
'Jazeker. Als het gaat om online aankopen doen in de supermarkt, zien we dat deze jaar op jaar stijgt. Door COVID is hier absoluut versnelling ingekomen. Doordat conserven en diepvriesgroenten typisch worden aangeschaft tijdens de zogenaamde “grote boodschappen”, zie je dat het aandeel online relatief hoog is. Het mooie is dat Bonduelle zeer sterk vertegenwoordigd is bij jonge 1 en 2 persoonshuishoudens en gezinnen, waardoor het aandeel online bovengemiddeld is in de categorie.  Ook als het gaat om het bereiken van de consument, zien we dat online een steeds belangrijker aandeel krijgt in ons mediaplan. Zeker als het gaat om het inspireren van onze doelgroep met heerlijke en toegankelijke recepten. Dit om consumenten te verleiden om dagelijks voldoende groente en peulvruchten te consumeren en de intake te verhogen in heel Nederland en België. Dit is een belangrijk onderdeel van onze missie.'

Kun je een tip van jullie toekomstplannen voor 2021 oplichten?
'Onze missie is om met plantaardige voeding een betere toekomst te creëren. En dat is nodig, want onze gezondheid en die van de planeet gaan achteruit. Wij hebben onze missie geconcretiseerd met zeven beloftes op het gebied van duurzame landbouw en duurzame voeding. Dit vatten we samen in ‘Bonduelle belooft. Plantaardig, natuurlijk onze toekomst!’. Bonduelle belooft in 2025 aan concrete doelstellingen te voldoen die onderliggend zijn aan de beloftes. Om te laten zien hoe we ons inzetten voor de natuur, streven we ernaar  om in 2025 B-Corp gecertificeerd te zijn. Een bedrijf voldoet aan de B Corp certificering als het naast winst en aandeelhouders ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt neemt.'

Wat beloven jullie precies?
'Wij beloven onder andere het volgende:
- Bonduelle belooft groente altijd vers uit het seizoen van volle grond; veel mensen realiseren zich niet dat onze groenten vers van het land en uit het seizoen komen, terwijl mensen dat wel belangrijk vinden.
- Bonduelle belooft geen overbodige toevoegingen; we gebruiken geen conserveringsmiddelen. Wist je dat inblikken en invriezen natuurlijke conserveermethoden zijn waardoor conserveermiddelen niet nodig zijn? Bonduelle heeft de laatste jaren stap voor stap het zout gereduceerd. Nu zit er nog maar een geringe hoeveelheid zout in, om de beste smaak te garanderen. En bijna alle producten bevatten enkel van nature aanwezig suikers. Daarmee voldoet maar liefst 98% van onze producten aan het Nutriscore A-label (voorkeurs keuze). Dit label introduceren we dit jaar op al onze verpakkingen om de consumenten te helpen in het maken van een gezonde keuze. In 2021 zullen wij bovendien maïs zonder toegevoegd zout toevoegen aan onze productrange.
- Bonduelle belooft duurzame verpakkingen. Blik is het meest gerecyclede van alle verpakkingsmaterialen in Nederland en België. Het is eindeloos recyclebaar, wat betekent dat je eindeloos een nieuw blikje kan maken zonder kwaliteitsverlies.'

Nog ander merknieuws over Bonduelle dat je graag deelt?
'Ja. Leuk om te benoemen is dat wij, inspelend op onze eerste belofte -groente altijd vers uit het seizoen van volle grond- onlangs een campagne op Bonduelle vriesvers gelanceerd met als slogan “Altijd vers uit het seizoen”.  Er is nog veel onwetendheid bij de consument over hoe vers groenten uit de diepvries zijn. Met deze campagne maken we consumenten er bewust van dat onze groenten op het punt van ideale rijpheid worden geoogst en van de korte tijd waarop onze groenten worden verwerkt. Zo behouden wij de nutriënten zoveel mogelijk en is vriesvers net zo vers als vers! Je eet dus lekker gezond.'

tekst: Peter van Woensel Kooy



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken