Thuis in de huiskamers van het Leger

Thuis in de huiskamers van het Leger
  • Food-en-retail
  • 20 okt 2020 @ 11:39
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Om het belang van de buurthuiskamers in de lokale samenleving te onderstrepen en te vieren dat ze weer open zijn, presenteert het Leger des Heils in samenwerking met Specsavers een bijzondere fotoreeks uit verschillende 'huiskamers'.

De buurthuiskamers van het Leger des Heils vervullen een belangrijke plek in de Nederlandse samenleving. Iedereen is hier welkom voor bijvoorbeeld een kop koffie en een goed gesprek, een activiteit, een lekkere maaltijd, een bezoek aan de kledingwinkel of een cursus. Het Leger des Heils kent meer dan 100 van deze huiskamers door heel Nederland die wekelijks door bijna 15.000 mensen bezocht worden. Het belang van de huiskamers in de buurt werd duidelijk zichtbaar tijdens de eerste lockdown begin dit jaar. Mensen die normaal regelmatig in de lokale huiskamer te vinden waren, mochten daar noodgedwongen niet meer naartoe en misten dit enorm. Op dit moment, tijdens deze gedeeltelijke lockdown, zijn de lokale huiskamers open maar met restricties.

Dat betekende echter niet dat het werk stilviel. Sterker nog: hulp bleek harder nodig dan ooit. Sinds 1 juli zijn zoveel mogelijk activiteiten weer opgepakt. Programmadirecteur Bert van de Haar: 'We doen altijd ons uiterste best om "in de buurt" te blijven, maar daarbij moeten we wel een veilige afstand hanteren en hebben we extra maatregelen genomen Juist in coronatijd is gebleken dat de behoefte aan contact en directe hulp enorm is. En we verwachten dat dat alleen maar verder toe gaat nemen.' In de buurthuiskamers wordt onder meer schuldhulp en huiswerkbegeleiding geboden, aangevuld met lokale activiteiten. Doel is om mensen uit een sociaal isolement te halen en te werken aan een sterker sociaal netwerk voor de bezoekers. Activiteiten worden bovendien door de bezoekers zelf georganiseerd en hebben daardoor een belangrijke verbindende functie. Het belangrijkste is echter dat mensen zich thuis voelen, erbij horen en gezien worden.


Bij Astrid (zittend aan tafel) komt heel graag in de buurthuiskamer in Utrecht Zuilen. 'Het is hier altijd zo gezellig. Echt een tweede thuis voor mij.' Foto bovenaan: Helen Gorleku (60) komt graag en vaak in de buurthuiskamer in Amsterdam Zuidoost. 'Koken is mijn passie. Ik kook al ongeveer elf jaar als vrijwilliger bij de buurthuiskamer van het Leger. Ik word er zo blij van om mijn buurtgenoten te zien genieten. We hebben het supergezellig samen en onderling leren we van elkaar. Zolang ik een lach op mensen hun gezicht kan toveren met mijn kooktalent, blijf ik hier koken!' Foto’s door Raymond Rutting.

Om het belang van de buurthuiskamers in de lokale samenleving te onderstrepen en te vieren dat deze locaties weer open zijn, presenteert het Leger des Heils in samenwerking met Specsavers een bijzondere fotoreeks met foto’s van tien verschillende huiskamers. Deze reeks geeft een inkijkje in de diversiteit en veelzijdigheid van de rol die de huiskamers vervullen voor hun bezoekers. Op de foto’s zie je diverse activiteiten die in de huiskamers worden georganiseerd. In 2020 spaart iedere Specsavers-winkel een bedrag voor de buurthuiskamers door voor iedere aankoop van een bril of hoortoestel een bedrag apart te zetten.
(PvWK, foto's uit de expo /RR)
 

Over Specsavers
'Specsavers is een snel groeiende retailketen die 143 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken. Specsavers Nederland boekte in 2019/2020 een omzet van € 156 miljoen. Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog-en hoorzorg en haar positie verder versterken. Alle opticiens en optometristen die werkzaam zijn bij Specsavers hebben een externe optiekopleiding afgerond. Tevens zijn alle audiciens StAr (Stichting Audicienregister) geregistreerd, waarmee kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsinrichting is gewaarborgd. Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenle
ving, voornamelijk door het ondersteunen van goede doelen met een lokaal karakter.'
(bron: Specsavers)

Over het Leger des Heils
'Het Leger des Heils is een christelijke organisatie en wereldwijd actief in meer dan 130 landen. Vanuit zijn christelijke motivatie verleent het Leger materiële en immateriële hulp aan mensen "zonder helper". Het Leger des Heils in Nederland is actief op het gebied van de maatschappelijke opvang, arbeidsre-integratie, reclassering, preventie en maatschappelijk herstel, verslavingszorg, kerkelijk werk en internationale ontwikkelingshulp. De 7.000 professionals en 13.000 vrijwilligers van het Leger des Heils staan per jaar klaar voor circa 75.000 mensen. Voor meer informatie over de organisatie: www.legerdesheils.nl.'

(bron: LdH)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken