Tweede golf leidt niet tot rustigere winkelstraten
- Food-en-retail
- 6 okt 2020 @ 08:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoek
- 6 okt 2020 @ 08:35
- Peter van Woensel Kooy
De drukte in de winkelstraten is afgenomen met 1,9% ten opzichte van week 39, 2020. Dat is een kleine afname en passend in het beeld van de laatste weken.
Sinds 29 september 2020 zijn er verscherpte maatregelen van kracht om Covid-19 te bestrijden. 'We worden onder andere “dringend” verzocht meer thuis te werken, in publiek toegankelijke gebouwen en overdekte gebieden, zoals winkels en parkeergarages mondkapjes te dragen en geen sportwedstrijden meer te bezoeken. De Bijenkorf en C&A verplichten hun klanten mondkapjes te dragen. Bij Bureau RMC vragen we ons af wat voor een effect dit heeft gehad op de Nederlandse winkelstraten. Komen mensen minder in de winkelstraat of wellicht op andere momenten of was de shopper inmiddels gewend aan het veranderende winkelklimaat', aldus Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC.
RMC doet continu onderzoek naar 'winkelverkeer' en vond nu het volgende:
De drukte in de winkelstraten is afgenomen met 1,9% t.o.v. vorige week. Dat is een kleine afname en passend in het beeld van de laatste weken. De drukte lijkt zich vooral door de regen te laten beïnvloeden, want vrijdag zagen we een stijging van +9,4%, daar waar zaterdag (-11,8%) en zondag (-6,6%) een forse afname zagen. Dit beeld lijkt op een normale winkelweek, ware het niet dat de Nederlandse winkelstraten cumulatief 44,9% rustiger zijn dan in 2019. De aangescherpte maateregelen lijken vooralsnog nog geen extra negatief effect op de winkelstraatdrukte te hebben. Dat niet alles kommer en kwel is in de winkelstraten, blijkt als de meeste retailers bevestigen, na een belrondje, dat er een hogere conversie is, meer kopers uit de bezoekers, en dat de kopers meer kopen. Kortom twee ontwikkelingen die de pijn van minder passanten in de straat iets verlichten.
De verschillen tussen grote en kleine steden wordt wel minder maar is nog steeds significant. Mensen blijken grote steden meer te mijden dan kleine steden. En we blijven rond 15.00 uur op zaterdag de binnenstad het meest te bezoeken, hetgeen voor corona ook het geval was.
(PvWK, bron: RMC, foo: winkelstraat bij onze Oosterburen)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- marketing
- winkelklimaat
- Huib Lubbers
- Nederland
- anderhalve meter
- momenten
- Bureau RMC
- minder
- mensen
- effect
- regels
- retail
- corona
- shopper
- veranderend
- winkelstraat
- winkelstraten
- directeur
- gewend
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing