AH-ceo Marit van Egmond: kassa's verdwijnen uit onze winkels
- Food-en-retail
- 16 nov 2020 @ 11:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenInterview
- 16 nov 2020 @ 11:55
- Peter van Woensel Kooy
Ceo Marit van Egmond stelt dat de grootgrutter die zij leidt tegenwoordig een foodtechbedrijf is. Technische vooruitgang impliceert onder andere dat de kassa bij AH 'zijn langste tijd heeft gehad’.
Van Egmond vertelt dat zij bij haar aantreden anderhalf jaar geleden fors heeft ingezet op technologie. Het meest tastbare voorbeeld is de toename van zelfscankassa’s. Volgens Van Egmond zal de caissière op termijn uit het winkelbeeld verdwijnen, maar hoeven consumenten waarschijnlijk ook niet zelf hun boodschappen te scannen. Ze signaleert als gevolg van de pandemie dat onder andere fruit rijk aan vitamine C harder loopt. Daarnaast zo licht ze in dit uitgebreid gesprek met De Volkskrant toe waarom ze bij AH een managementlaag weg wil snijden: ‘zodat we kortere lijnen hebben en sneller kunnen inspringen op wat de klant van ons verwacht.’
‘In de eerste weken van de crisis in maart 2020 zagen we een piekperiode, waarbij klanten echt heel veel producten tegelijkertijd gingen kopen. Inmiddels zijn de consumptiepatronen weer genormaliseerd, maar de volumes liggen nog altijd hoger dan een jaar geleden rond deze tijd. We groeien.’
Maar straks zijn de restaurants en de cafés weer open, en mensen niet meer aan huis gebonden. Levert u de extra omzet van nu dan niet gewoon weer in?
‘Ik denk dat wat er nu gebeurt een blijvende impact heeft op het gedrag van klanten. Dat zie ik op drie onderdelen bij ons. Digitalisering en technologie nemen een enorme vlucht. Dat was al aan de gang, maar door de coronacrisis is het versneld. Mensen willen geen contant geld in hun handen hebben, gerichter boodschappen doen, minder contactmomenten. Het gebruik van zelfscanners neemt toe, net als pinbetalingen. De AH-app had begin 2019 ongeveer 200 duizend unieke gebruikers per week. Nu zijn dat er 1,8 miljoen.'
Lees hier het interview verder.
(PvWK, bronnen: Volkskrant, MT; foto: AH / Yasmin Hargreaves)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retail
- CEO
- foodtechbedrijf
- AH
- langste tijd
- kassa
- Albert Heijn
- marketing
- hip
- vooruitgang
- grootgrutter
- tech
- Marit van Egmond
- technisch
- it
- klant
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing