Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over
  • Food-en-retail
  • 3 nov 2020 @ 08:34
  • 10842 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Heineken neemt de 'Texelse Bierbrouwerij' over. Goed voor de brouwer van het gelijknamige eiland en voor een intensievere marketing en betere distributie aan 'de Overkant'.

De Overkant is eilander taal voor het vaste (Neder)land. Dankzij deze acquisitie zal het prijswinnende Skuumkoppe en ook de andere speciaalbieren volgens Heineken in nog meer horecagelegenheden en huishoudens voet aan de grond krijgen. Niet alleen de distributie maar ook de brouwcapaciteit wordt samen met het nieuwe moederbedrijf op een bij het eiland passende en duurzame wijze geoptimaliseerd. Dit volgens de partners om aan de sterk groeiende vraag te kunnen voldoen. 'Consumenten wisten de Texelse speciaalbieren de afgelopen twintig jaar goed te waarderen en het iconische merk is inmiddels van vaste waarde bij vele bierliefhebbers. Samen met Heineken gaan we de grenzen van ons succes verleggen', aldus algemeen directeur Cor Honkoop. 'Om in de toekomst aan die sterk groeiende consumentenbehoefte te kunnen voldoen en om de Texelse Bierbrouwerij verder te professionaliseren is Heineken voor ons de ideale strategische partner.'


Extra rugwind
'We lagen al heel goed op koers, we hebben de beste zomer ooit achter de rug, Heineken zorgt nu voor extra rugwind waarmee we verder kunnen versnellen', aldus Hans Böhm, ceo van Heineken in Nederland. 'Dde komst van de Texelse Bierbrouwerij is voor ons een welkome uitbreiding in het groeiende speciaalbiersegment Met een range van zeer smaakvolle speciaalbieren is Texels een sterk merk met enorme potentie. Ik ben heel blij om dit samen verder te mogen uitbouwen.'

Verankerd op Texel 
De Texelse Bierbrouwerij is twintig jaar geleden geboren en inmiddels verankerd op het eiland. Samen met zo’n tachtig medewerkers brouwt en verkoopt het dertien speciaalbieren met als vlaggenschip het veelbekroonde Texels Skuumkoppe. 'Bij de Texelse Bierbrouwerij koesteren we het eiland en gunnen we iedereen in Nederland een mooi glas Texels speciaalbier. Dit zal ook met de nieuwe wind in de zeilen ons motto blijven', zegt Honkoop. 'Dit blijven we vanuit hier met dezelfde groep mensen doen, daar verandert niets aan. Ook blijven we zelfstandig alle groothandel- en retailklanten bedienen. Natuurlijk gaan we met Heineken wel nauwer samen optrekken om de horecamarkt beter te bedienen. Daarnaast gaan we samen kijken naar een duurzame oplossing om de brouwcapaciteit te vergroten want de Texelse Bierbrouwerij zit inmiddels aan de randen van wat ze aankan. We groeien simpelweg uit onze jas.'

Krachtiger in speciaalbier 
Heineken was al langer gecharmeerd van de Texelse Bierbrouwerij. Enerzijds vanwege de unieke propositie die de brouwerij heeft. Texels begeeft zich bovendien met Skuumkoppe in het 'Tarwebier domein' waar Heineken relatief klein vertegenwoordigd is. Ook de andere twaalf toegankelijke speciaalbieren hebben een unieke signatuur. Niet voor niets staat de brouwer van het eiland in de landelijke top drie van ambachtelijke spelers. Anderzijds is het een merk met een enorm groeipotentieel. Texelse is volgens de brouwers niet weg te denken in Noord-Holland en is al behoorlijk vertegenwoordigd in de andere provincies maar heeft tevens nog een wereld te winnen. In die ambitie liep het vanwege de groeiende vraag van de consument tegen de grenzen van het eigen kunnen aan. Daarin zit ‘m dan ook de winst voor beide partijen. Heineken gaat de Texelse bieren nog beter beschikbaar maken. Horeca en distributie krijgen hierbij vooral de aandacht, op de achtergrond zal Heineken ook de aanwezige brouw-, kwaliteit-, duurzaamheid- en merkkennis gaan inzetten.  

Op het eiland 
Om de Texelse unieke, verbindende en no-nonsense identiteit te behouden zal Heineken de brouwer autonoom gaan aansturen. Om dit te waarborgen blijft het Management Team en personeelsbestand dan ook in takt. Heineken hecht eveneens veel waarde aan het eilandkarakter en de oorsprong van het bedrijf 'en daarom staat één ding als een paal boven water: Texels blijft op Texel.'
(PvWK)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken