Nieuw foodmerk mikt op foodie én moderne halal-consument

Nieuw foodmerk mikt op foodie én moderne halal-consument
  • Food-en-retail
  • 17 nov 2020 @ 08:30
  • 9700 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Sinds deze week ligt er een nieuw (halal) foodmerk in de supermarkt: By Oummi. Bedoeld voor zowel de avontuurlijke foodie als de nieuwe generatie bewust etende halal-consumenten.

De totale markt van halal-consumenten in Nederland wordt door het CBS geschat op zo’n 900.000  consumenten. De halal-consument komt er in de supermarkt nogal bekaaid vanaf, vinden de oprichters van het foodmerk By Oummi. Het assortiment blijft in de meeste supermarkten veelal beperkt tot een bescheiden halalschap met vleeswaren of een beperkt assortiment halal-diepvriessnacks. En dat kan anders vinden de founders van het merk. By Oummi lanceert nu ready-to-eat maaltijden en soepen uit de wereldkeukens van vandaag. Denk aan: Egyptische Koshari, Marokkaanse couscous met kip of kefta en Grieks-Turkse Soutzakakia. Maar ook soep zoals Marokkaanse harira-soep en Mercimek, de beroemde Turkse linzensoep. De recepten zijn ontwikkeld  door de Marokkaans-Nederlandse chef Mounir Toub, onder meer bekend van zijn kookprogramma’s bij 24Kitchen.

Millenial Moslims
Rachid Lamrabat is een van de oprichters van By Oummi en is tevens eigenaar van strategisch onderzoeksbureau Tiqah (en auteur van het boek Etnomarketing – het vertrouwen van de Nieuw Consument). Hij heeft ruim tien jaar ervaring op het gebied van zogenoemde ‘etnomarketing’ en het doen van onderzoek naar wat wel 'De Nieuwe Consument' wordt genoemd. Volgens hem zijn er vaak misverstanden bij foodmarketeers die de islamitische doelgroep willen bereiken.

Gat in de markt
Lamrabat: 'Halal-consumenten houden net zoveel van consumeren, eten en ontspannen als niet-halal consumenten. Het verschil is dat hun consumentengedrag mede geïnspireerd is op bepaalde religieuze en culturele waardes. We zien nu een nieuwe generatie halal-consumenten, die in onderzoekkringen ook wel Millenial Moslims, worden genoemd. Zij willen niet worden aangesproken op alleen maar hun moslim-identiteit. Maar gewoon lekker eten, met vrienden uit alle culturen, liefst met veel gemak, zonder in te moeten leveren op religieuze waardes. Wij zijn By Oummie mede begonnen omdat wij er zelf behoefte aan hadden. Waarom moet ik  -als halal-consument-  een heel weekend opofferen om van winkel naar winkel te lopen om mijn aankopen te doen? Met By Oummi springen we in dat gat met een aanbod van gemakkelijke maaltijden. Alle maaltijden zijn halal, maar we willen ons niet positioneren als een halal-merk. We maken kwalitatieve wereldmaaltijden, en by the way, de producten zijn ook halal. Ook niet halal-foodies die de wereldkeuken omarmen moeten zich bij ons thuis voelen.'

Albert Heijn
By Oummi betekent letterlijk ‘van mama’ in het Arabisch. Het merk wil volgens de makers een ode brengen aan alle mama’s van de wereld. 'Alles is bereid op basis van authentieke recepturen, zoals moeder het maakt, zo is het idee.' De producten zijn sinds de week van 16 november 2020 te koop in de winkels van Albert Heijn in Nederland, bij 350 winkels. Eerder dit jaar lanceerde de supermarktketen al een speciale ramadanfolder met aanbiedingen van onder meer linzen en dadels, rondom de vastenmaand. Op Allerhande.nl werd toen een speciale ramadanpagina ingericht met recepten en achtergrondinformatie. Bekijk deze hier.
(PvWK, beeld By Oumni)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken