Rabobank sluit helft filialen

Rabobank sluit helft filialen
  • Food-en-retail
  • 12 nov 2020 @ 13:54
  • 15904 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingZakelijk

Bij een nieuwe reorganisatie, die kort volgt op die van 2016, sluit de bank de helft van zijn filialen: van 335 naar maximaal 150. Dreigt merkschade voor de coöperatieve gedachte?

De tijd dat vrijwel elk dorp een Rabobank had, ligt definitief achter ons.

De sluiting blijkt uit stukken die Het Financieele Dagblad in handen heeft. Opnieuw ingrijpen is volgens de Rabo-directie nodig vanwege de vele uitdagingen die banken wachten. De coronacrisis en de alsmaar dalende rentes, waardoor de inkomsten teruglopen, spelen daarbij een grote rol, aldus Rabo-ceo Wiebe Draijer.

Persoonlijke dienstverlening
Het onderwerp is vandaag trending topic op b2b-social medium Linkedin. Zo reageert John Olivieira -voorzitter van Fare Network, strategic business consultant en sinds kort kroonlid van de Raad voor Cultuur: 'Het coöperatief divident -onderdeel van de winst Rabobank- is van belang... immers hierin wordt deel winst teruggegeven aan de maatschappij. Hierin onderscheidt de Rabobank zich van andere banken. Centralisatie was al een pijnlijk proces maar uithollen van lokale relevantie vind ik een serieuze bedreiging. Coöperatie is meer dan puur een gedachtengoed en met het verdwijnen van je persoonlijke dienstverlening via lokale kantoren verliezen we een belangrijke pijler. Het is helaas niet 1 op 1 op te vangen met digitalisering. Lastig.'  

Clubgevoel
Olivieira verwijst naar de woorden: 'De reorganisatie hinkt op twee gedachten: de bank wil lokaal goed zichtbaar blijven, dicht op de klanten zitten. Dat onderscheidt de coöperatieve bank immers van andere banken. Tegelijkertijd moet ook Rabobank steeds efficiënter opereren.'
In de lopende campagnes visualiseerde de Rabo de coöperatieve gedachte door het 'clubgevoel' en de lokale antenne in commercials te communiceren.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken