Alle kazen van Cono Kaasmakers nu GMO-vrij
- Food-en-retail
- 19 jan 2021 @ 11:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 19 jan 2021 @ 11:52
- Peter van Woensel Kooy
Een nieuwe USP: De kazen van zuivelmerk Cono Kaasmakers zijn vanaf nu allemaal 'GMO-vrij'. De melkveehouders van de coöperatie voeren hun koeien met GMO-vrij voer.
Dat betekent dat er geen genetisch gemodificeerde voeding wordt gebruikt. De aanpassing in de bedrijfsvoering is vorig jaar ingezet. Wim Betten, Algemeen Directeur van Cono Kaasmakers: 'We hebben het met zijn allen gedaan en maken onze belofte waar. Onze coöperatie staat voor echte en smaakvolle producten van hoge kwaliteit. GMO-vrije kaas is daarvan een prachtig voorbeeld.'
Gras als basis
Alles wat een koe eet, komt terug in de melk, en daarmee in de kaas, stelt de coöperatie terecht. 'Vers gras is een bron van voedzame eiwitten. En daarmee de beste basis voor een goede kwaliteit kaas. Hoe meer vers gras de koeien binnenkrijgen, hoe minder krachtvoer er van elders hoeft te worden aangevoerd.' GMO-vrij betekent vrij van genetisch gemanipuleerde stoffen,die nog in verschillende producten in Nederlandse supermarkten zijn aan te treffen.
GMO-vrij krachtvoer
GMO-vrije voeding past binnen de ambachtelijke werkwijze van Cono: 'het maken van premium kazen met passie en aandacht voor mens, dier en milieu', adus de makers. 'Het Cono-rantsoen bestaat grotendeels uit gras dat door de melkveehouder zelf verbouwd wordt. Het krachtvoer dat Cono-koeien daarnaast krijgen bestaat uit grondstoffen die GMO-vrij zijn geteeld. Bijna 80% van al het koeienvoer komt direct uit de regio. Verder stuurt Cono op circulaire landbouw door het verlagen van krachtvoergebruik en een hogere mate van zelfvoorzienend zijn dankzij eigen geteeld ruwvoer.'
Duurzaamheidsprestaties gewaardeerd
Op de ranglijst van Sustainable Brand Index is Beemster kaas, het bekendste merk van Cono, voor het tweede jaar op rij door de Nederlandse consument beoordeeld als duurzaamste kaasmerk. Wat volgens hetzuivelmerk aangeeft dat consumenten de inspanningen van Cono op het gebied van duurzaamheid steeds meer herkennen en waarderen.
(PvWK)
Over Cono
'In de gehele keten streeft Cono Kaasmakers ernaar continu te innoveren om tot de beste resultaten te komen. Duurzaamheid staat al sinds jaar en dag als belangrijkste onderwerp in de strategie van de organisatie. Zo lopen de koeien zo veel mogelijk buiten, wordt kaas van 100% weidemelk gemaakt, is de kaasmakerij klimaatneutraal gecertificeerd en is er een Caring Dairy duurzaamheidsprogramma voor de melkveehouders.'
(bron: Cono)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- kaas
- krachtvoergebruik
- geteeld
- koe
- GMO-vrij
- food
- ranglijst
- Cono Kaasmakers
- retail
- zelfvoorzienend
- Sustainable Brand Index is Beemster kaas
- bekendste merk
- duurzaam
- Cono
- Nederlandse consument
- 80%
- keten
- melk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing