Mirage-ceo Witteveen kritiseert eenzijdige focus lockdown

Mirage-ceo Witteveen kritiseert eenzijdige focus lockdown
  • Food-en-retail
  • 8 jan 2021 @ 15:37
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiekMarketing

Het roekeloos verlengen van de huidige lockdown werkt averechts, stelt Michiel Witteveen. De ceo van de Mirage Retail Group denkt dat een groot deel van zijn collega-retailers bij een te lang 'virologenfeestje' ten onder gaat.

'Het zou een Pyrrusoverwinning zijn als het aantal besmettingen iets daalt, terwijl de 800.000 mensen die in de retail werken straks op straat staan.' Dat blijkt uit een recent interview in het FD. Eerder sprak hij zich nog mild uit op MarketingTribune: 'Mirage Retail Group roept op tot verantwoordelijk ondernemen en duidelijkheid'. Het geduld en de eenzijdige solidariteit lijken nu op te raken.

Verlenging lockdown
Nu het vrijwel zeker is dat het kabinet de lockdown na 19 januari 2021 met minstens twee weken verlengt en RIVM-directeur Jaap van Dissel zelfs pas half februari de eerste versoepelingen verwacht, vindt Witteveen het tijd voor een minder diplomatieke toon. 'Ontzettend veel winkeliers kunnen het niet betalen als zij nog weken dicht moeten blijven. De overheid draait een hele bedrijfstak in een keer de nek om.' Witteveen is een van de grootste retailondernemers van Nederland. Onder zijn Mirage Retail Group vallen bekende namen als Blokker, de speelgoedwinkels van Intertoys en elektronicaketen BCC. Bij deze bedrijven werken in totaal zo'n 10.000 mensen, memoreert het FD.

Virologenfeestje
Het coronabeleid is volgens Witteveen in de zakenkrant 'een virologenfeestje geworden. Ik heb niet het idee dat mensen binnen de overheid begrijpen hoeveel impact hun beslissingen hebben. En ambtenaren die elke maand netjes hun salaris overgemaakt krijgen, hebben makkelijk praten.'

De rekening wordt duur betaald
Dat is anders voor ondernemers in de detailhandel. Sinds de lopende lockdown vanaf half december 2020 is de totale retailomzet volledig opgedroogd, afgezien van online verkoop. 'Ondertussen lopen veel vaste lasten door: de huur, verzekeringen, salarissen. De overheidsregelingen waar getroffen ondernemers aanspraak op kunnen maken, zijn volgens Witteveen 'een doekje voor het bloeden'. Zo compenseert de overheid tot 80% van de loonkosten van bedrijven, maar het resterende deel komt voor rekening van de van omzet verstoken ondernemer. En de tegemoetkoming in de vaste lasten is maximaal €20.000 per bedrijf. Dat is voor iemand met één winkel een hele goede regeling, maar voor een groot winkelbedrijf is het niets.' Daar bovenop hebben winkeliers hun voorraad voor het voorjaar al maanden geleden besteld, waarschuwt de Mirage-topman. 'Die arriveert de komende weken, en moeten in de periode daarna ook betaald worden. En dat is lastig, bij gebrek aan een rinkelende kassa. Dat de winkels dicht moeten voelt voor Witteveen als een vorm van willekeur. De detailhandel behoort volgens de RIVM-cijfers niet tot de grote besmettingshaarden.'

Voor zijn eigen winkels is hij wel optimistisch, maar de verwachting is dat die bij onnodige verlenging van maatregelen straks heropenen in een verder mislukte winkelstraat vol dichte deuren. 'Daar heb ik ook niks aan', aldus de topretailer. Lees verder op het FD.
(PvWK, bronnen: FD, Retailradar en MarketingTribune, foto: MRG)

Bekijk hier: [update] Thoughtful Thursday 4: met retailtopman Michiel Witteveen

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken