[onderzoek] Experimenteren met food blijkt lockdownhit

[onderzoek] Experimenteren met food blijkt lockdownhit
  • Food-en-retail
  • 1 feb 2021 @ 11:41
  • 14219 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

In bijna dan 9 van de 10 huishoudens is men meer gaan experimenteren met gerechten sinds de lockdown. Waarom en wat zijn de nieuwe foodfavorieten? C.Journey onderzocht het.

De drie voornaamste redenen zijn volgens het onderzoek meer tijd om te bereiden (40%), geen mogelijkheid om uit eten te gaan (20%) en meer tijd om na te denken over wat te eten (15%).

De bronnen van inspiratie zijn niet verrassend. Dat zijn tv, internet, blogs, kookboeken, de Hallo en Allerhande, en van vrienden en familie via social media. Ook werd onderzocht wat er het meest veranderd wordt in gerechten thuis. 'Uit ons onderzoek onder 177 leden van het panel van Buzzer blijkt 82% pasta, aardappelen en rijst te vervangen. Witte rijst wordt het vaakst vervangen. Meestal (72%) door bloemkoolrijst. Omdat het gezonder is, maar meer nog vanwege de variatie op het bord', licht Robbert Cornelissen van C.Journey  toe.

Hier is de ranglijst van de meest gegeten groentenvarianten volgens het onderzoek van C.Journey:

* Bloemkool rijst 72.22%
* Groente wraps (wraps deels gemaakt van groente, gaat niet om de vulling) 50.00%
* Broccoli rijst 46.53%
* Courgetti 46.53%
* Groente pizza bodems (bodems deels gemaakt van groente, gaat niet om de topping) 42.36%
* Pompoen lasagne bladen 21.53%
* Linzen pasta 19.44%
* Kikkererwten pasta 14.58%
* Linzen & Wortel rijst 12.50%
* Koolraap tagliatelle 12.50%
* Erwten & Courgette rijst 10.42%
* Linzen & Wortel pasta 6.25%

'De versproducten van de supermarktketen worden het meest gebruikt. Maar ook de groentevarianten van merken als Honig, Bonduelle, Knorr worden veel gegeten.'


Voor marketeers is het ook interessant om te weten wie niet experimenteert met rijst-, aardappel- en pastavervangers. Van de 18% die hier nooit naar omzien, geeft toch 88% aan het wel eens willen proberen.

Wat ze tegen houdt? Geen inspiratie voor gerechten (46.67%), de kosten voor de vervangende producten (23.33%), het aanbod van vervangende producten (16.67%) en/of geen tijd om te koken en te experimenteren (3.33%). Meer informatie over het onderzoek ziehier.
(PvWK, foto Ella Olsson / Unsplash)
 

 

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken