[onderzoek] Experimenteren met food blijkt lockdownhit
- Food-en-retail
- 1 feb 2021 @ 11:41
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 1 feb 2021 @ 11:41
- Peter van Woensel Kooy
In bijna dan 9 van de 10 huishoudens is men meer gaan experimenteren met gerechten sinds de lockdown. Waarom en wat zijn de nieuwe foodfavorieten? C.Journey onderzocht het.
De drie voornaamste redenen zijn volgens het onderzoek meer tijd om te bereiden (40%), geen mogelijkheid om uit eten te gaan (20%) en meer tijd om na te denken over wat te eten (15%).
De bronnen van inspiratie zijn niet verrassend. Dat zijn tv, internet, blogs, kookboeken, de Hallo en Allerhande, en van vrienden en familie via social media. Ook werd onderzocht wat er het meest veranderd wordt in gerechten thuis. 'Uit ons onderzoek onder 177 leden van het panel van Buzzer blijkt 82% pasta, aardappelen en rijst te vervangen. Witte rijst wordt het vaakst vervangen. Meestal (72%) door bloemkoolrijst. Omdat het gezonder is, maar meer nog vanwege de variatie op het bord', licht Robbert Cornelissen van C.Journey toe.
Hier is de ranglijst van de meest gegeten groentenvarianten volgens het onderzoek van C.Journey:
* Bloemkool rijst 72.22%
* Groente wraps (wraps deels gemaakt van groente, gaat niet om de vulling) 50.00%
* Broccoli rijst 46.53%
* Courgetti 46.53%
* Groente pizza bodems (bodems deels gemaakt van groente, gaat niet om de topping) 42.36%
* Pompoen lasagne bladen 21.53%
* Linzen pasta 19.44%
* Kikkererwten pasta 14.58%
* Linzen & Wortel rijst 12.50%
* Koolraap tagliatelle 12.50%
* Erwten & Courgette rijst 10.42%
* Linzen & Wortel pasta 6.25%
'De versproducten van de supermarktketen worden het meest gebruikt. Maar ook de groentevarianten van merken als Honig, Bonduelle, Knorr worden veel gegeten.'
Voor marketeers is het ook interessant om te weten wie niet experimenteert met rijst-, aardappel- en pastavervangers. Van de 18% die hier nooit naar omzien, geeft toch 88% aan het wel eens willen proberen.
Wat ze tegen houdt? Geen inspiratie voor gerechten (46.67%), de kosten voor de vervangende producten (23.33%), het aanbod van vervangende producten (16.67%) en/of geen tijd om te koken en te experimenteren (3.33%). Meer informatie over het onderzoek ziehier.
(PvWK, foto Ella Olsson / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- C.Journey
- Buzzer
- familie
- Hallo
- gezonder
- pasta
- Robbert Cornelissen
- rijst
- Allerhande
- C.Journey
- panel
- vrienden
- bloemkoolrijst
- variatie
- social media
- aardappelen
- onderzoek
- bord
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing