Boekenweek 2021 verplaatst naar zomer

Boekenweek 2021 verplaatst naar zomer
  • Food-en-retail
  • 10 feb 2021 @ 09:50
  • 5139 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Boekenweek 2021 wordt in verband met corona verplaatst naar de zomer. Van 6 tot en met 14 maart is er dus geen Boekenweek (en geen Boekenbal), maar het zal volgens CPNB ‘wel een week vol boeken worden.’

In die week worden er onder de titel ‘Het voorwoord van de Boekenweek’ namelijk verschillende on- en offline activiteiten georganiseerd waarmee het boek gevierd wordt en iedereen wordt opgeroepen om zijn of haar favoriete boekhandel te blijven steunen. De Boekenweek zelf zal in de zomer plaatsvinden wanneer de boekhandels en bibliotheken weer volledig open zijn. Vanwege de pandemie kunnen de start en afsluiting van de Boekenweek, het traditionele Boekenbal en de vrij reizen dag van hoofdsponsor NS, deze editie niet doorgaan.

Maar wat voor een feest is het als de winkels en bibliotheken nog dicht zijn, en we alleen een afhaalloket tot onze beschikking hebben?

Eveline Aendekerk, directeur CPNB (zie foto boven): ‘Was een Boekenweekthema ooit zo actueel als ‘Tweestrijd’? De afgelopen maanden waren wij in ieder geval in tweestrijd. De Boekenweek is hét jaarlijkse feest in de boekhandel en bibliotheek. Maar wat voor een feest is het als de winkels en bibliotheken nog dicht zijn, en we alleen een afhaalloket tot onze beschikking hebben? Er is op dit moment nog te veel onduidelijkheid over de situatie begin maart om vol in te zetten op dit grote jaarlijkse lezersfestijn. We hebben daarom besloten gehoor te geven aan het dringende verzoek van de boekhandels om de Boekenweek pas te vieren wanneer zij open zijn. Een moeilijke beslissing temeer omdat de Boekenweek van groot belang is voor het hele boekenvak – voor schrijvers, uitgevers, bibliotheken en de boekhandels. Vanaf maart starten we daarom ‘Het voorwoord van de Boekenweek’: we vieren deze periode het boek. Het prachtige en indringende geschenk van Hanna Bervoets en het intrigerende essay van Roxane van Iperen geven we dan komende zomer de aandacht die ze verdienen.’

De Kleine Komedie en NS

Sinds 2001 is NS hoofdsponsor van de Boekenweek. Dat betekent in 2021 twintig jaar hoofdsponsorschap: dat zal niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom organiseren Stichting CPNB, de Schrijverscentrale en het Nederlands Letterenfonds in De Kleine Komedie auteursoptredens op het (online) podium van het theater. Deze optredens worden mede mogelijk gemaakt door de NS.

De Boekenweek in zomer, met Boekenweekgeschenk en Boekenweekessay

Het Boekenweekgeschenk Wat wij zagen van Hanna Bervoets krijgen lezers aankomende zomer cadeau van hun favoriete boekhandel bij besteding van € 15 aan Nederlandstalige boeken. Ook het Boekenweekessay De genocidefax van Roxane van Iperen zal dan voor € 3.75 te koop zijn. Om de drukte te spreiden en lezers te stimuleren hun favoriete boekhandel te steunen zijn deze uitgaven een hele maand beschikbaar.

 

 

 

                

                

                

                

                

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken