[interview] Levie en Bijdendijk lanceren Snert-merk

[interview] Levie en Bijdendijk lanceren Snert-merk
  • Food-en-retail
  • 23 feb 2021 @ 00:01
  • 13845 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingInterview

Samuel Levie is worstenmaker bij Brandt & Levie, co-founder van Food Cabinet, columnist in Het Parool en Jamie Magazine en chefkok. Nu lanceert hij met sterrenchef Joris Bijdendijk foodmerk 'Snert' in boek en blik.

Levie is daarnaast ook oprichter van de Youth Food Movement (nu Slow Food Youth Network) en het Food Film Festival. Hij is zelf uitgegroeid tot merk, kun je zeggen. Hij stond in de Duurzame Jonge 100 (2013), Trouw Duurzame 100 (2016) en de Food 100 (2017) en is afgestudeerd op Sustainable Food Production aan de Universiteit van Amsterdam. We spreken hem over het opmerkelijke nieuwe project 'Snert' en zijn grootste liefhebberij: eerlijk en lekker eten.

'Mensen kennen me misschien van Brandt & Levie, de worstmakerij die ik met mijn maten Geert van Wersch en Jiri Brandt precies tien jaar geleden opzette. We maken worst van goed gehouden varken en zijn daar ontzettend gepassioneerd over. Maar we doen veel meer. Ik heb ook frisdrankmerk Butcha en Food Cabinet en schrijf voor Het Parool culinaire stukken. Food Cabinet is een campagnebureau en daarmee doen we dus ook allerlei marketingcampagnes. Alleen voor dingen waar we 100% achter staan overigens.'

Hoe gaat het met jullie worstbedrijf nu, na bijna een jaar horeca dicht door de pandemie perikelen?
'Ja we hadden een ingewikkeld jaar. Om te beginnen wilden we natuurlijk dat ons team en iedereen waar we mee werken gezond is. Gelukkig hebben we een fantastisch team en iedereen heeft er vorig jaar zijn schouders enorm goed onder gezet. Dat zorgde ervoor dat we snel konden schakelen en dat we het gat in de omzet dat normaal naar de horeca gaat konden opvangen. We startten Support Your Locals (zie punt 3, intussen overgenomen door Boerschappen uit Breda, red.), gaven onze website meer energie en hadden nauw contact met alle speciaalzaken en partners waar we mee werken. Al met al is de energie goed. Het is hard werken, maar we bestaan dit jaar tien jaar en we zijn voornemens er een positief en leuk 2021 van te maken met elkaar. Het zal even op afstand moeten, maar we gaan er voor de volle 100% voor.'

Zijn er ook dingen die nu juist wel goed gaan?
'Gelukkig wel. Je merkt dat de manier van communiceren met mensen anders moet. Maar daar hebben we nieuwe vormen voor gesproken. Ik spreek mijn compagnon Geert, die de dagelijkse leiding over het bedrijf heeft, iedere dag. Korte gesprekjes over de telefoon, maar we krijgen met elkaar niet minder gedaan. Ook merk je dat de consument wat vaker voor kwaliteit lijkt te kiezen. We hopen dat die trend overeind blijft.'

Hoe ontstond idee voor Snert?
'Ieder jaar in november dacht ik de afgelopen jaren: hoe kunnen we nou een lekkere Snert op de markt krijgen. Je kan veel zeggen. 2020 was een enorm Snert-jaar. Dus dit was het moment! We maakten eerste de soep en toen hadden we de smaak te pakken. We kwamen met nog een paar soep recepten en dachten, laten we gewoon al onze favoriete soep recepten bundelen in "Snert, voor als alles in de soep loopt". Overigens hebben Ivan Beusink en Yascha Oosterberg, de chefs van Rijks en Jiri en Geert, mijn eerdergenoemde compagnons, ook soepen aangeleverd.'

Hoe kwam je aan je co-auteur?
'Joris Bijdendijk, de opperchef van het Rijks en een van de beste van ons land, is een goede vriend van me. We spreken elkaar vaak en doen allerlei toffe projecten samen. Een van die projecten is Low Food. Een organisatie die de Nederlandse eetcultuur bestudeerd en promoot. En wat is er Nederlandser dan een goede kom Snert. Toen ik hem het idee voorlegde was hij meteen 100% aan boord. En als Joris en ik ergens voor gaan, dan gebeurt het ook. Een paar weken lang testten we allerlei recepten en soepen en al snel hadden we iets waarvan we dachten: wow als we dit in blik kunnen krijgen. The rest is history zeg maar...'

Wat beoogt het boek?
'Snert is een ode aan soep. Soep geeft troost en daar kunnen we nu wel een extra portie van gebruiken dacht ik zo. We geven onze favoriete recepten voor het hele jaar! De meeste recepten zijn super makkelijk en het is denk ik het meest kleurrijke kookboek dat er gemaakt is. Echt een boek om vrolijk van te worden. En wie er in de voorverkoop via snertsoup.com een bestelt helpt ook de voedselbank. We doneren voor ieder verkocht exemplaar een blik soep.'  

Hoe loopt het gelijknamig soepmerk in blik? Hoe wordt dat gepromoot?
'Ja, Snert-soep gaat als een trein! Door het hele land worden we benaderd door partijen die de soep willen verkopen en iedere dag krijgen we tientallen berichten van mensen die hem aan het eten zijn of het blik dat We Are Out Office ontwierp zo mooi vinden dat ze het als kuntobject in de keuken hebben staan. De promotie doen we zelf. Toffe dingen bedenken, relevant zijn en zorgen dat we er plezier aan beleven.'

Was Unox blij met jullie hilarische thuisduik?
'Ze hebben zich verrassend stil gehouden. Een comment kregen we van een oude brandmanager die ons geloof ik niet zo origineel vond en daar bleef het bij. Overigens vond ik het zelf helemaal top. Joris en ik zaten op 1 maart 2020 met het mooiste uitzicht van Amsterdam tijdens Semifest in een warm bad naar de stad te kijken. En we maakten een hele toffe video.'

Heb je nog meer B&L- of Snertnieuws dat je wilt delen?
'Ja met het merk Snert lanceren we snel een aantal nieuwe smaken soep, dat is de moeite waard om in de gaten te houden. En met Brandt & Levie werken we aan een aantal toffe projecten waarover we binnenkort meer informatie delen. Ze hebben te maken met ons tienjarig bestaan. Dus blijf ons volgen, hier.'

(PvWK)


cover boek 'Snert', verkoopinformatie klik o.a. hier


illustratie vis: dochter Samuel Levie

Het introductiebericht over foodmerk 'Snert' in boek en blik verschijnt vandaag in print bij vaste abonnees van MarketingTribune (fiscaal aftrekbaar).

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken