Nederlands voedselproductiesysteem Tempeh Today gelanceerd in India
- Food-en-retail
- 24 feb 2021 @ 11:46
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 24 feb 2021 @ 11:46
- Peter van Woensel Kooy
Henk Schouten, ceo van Schouten Europe (foto) lanceert op 25 februari 2021 in Bangalore in India een innovatieve manier van duurzame en gezonde voedselproductie: Tempeh Today.
In zogenaamde high tech Small Fermentation Units (SFU’s) wordt lokaal het proteïnerijke Tempeh geproduceerd. De Nederlandse vinding levert een toekomstbestendige bijdrage aan het terugdringen van het eiwittekort onder de Indiase bevolking. Tempeh Today heeft de ambitie om de komende 5 jaar minimaal 100 SFU’s te implementeren in de snel groeiende regio.
Tempeh
Tempeh is een oeroude en plantaardige eiwitbron op basis van soja, het wordt verkregen door fermentatie van sojabonen. Dit gebeurt onder invloed van een schimmel (Rhizopus oligosporus), die de sojabonen samenbindt tot een geheel. Tempeh neemt andere smaken goed op en is daardoor geschikt als ingrediënt voor vele verschillende gerechten. Tempeh is volledig plantaardig, bevat zo’n 22 gram eiwit per 100 gram en is rijk aan vitamine B, ijzer, mineralen en vezels. Tempeh kan ook gemaakt worden van andere soorten bonen of kikkererwten.
100 Small Fermentation Units in 2025
Het Tempeh Today concept rolt de komende jaren door geheel India uit. Schouten hoopt in 2025 minimaal 100 SFU’s actief te hebben. Monitoring van de individuele SFU’s geschiedt vanuit Nederland om gestandaardiseerde productie, constante kwaliteit en voedselveiligheid te waarborgen. Lokale werknemers in en rondom een SFU’s zijn verantwoordelijk voor de operationele bedrijfsvoering. Schouten legt uit waarom is gekozen voor decentrale productie met centrale monitoring: 'Het is in India kostenefficiënter om tempeh decentraal te produceren in plaats van in één grote fabriek. Dit vereenvoudigt tevens de lokale inkoop van de grondstoffen bij kleinere boeren.'
Distributie
Vanuit de Small Fermentation Unit wordt de tempeh lokaal gedistribueerd in een straal van 10 kilometer, aldus Schouten. Elke SFU heeft ook een vriezer. De energie hiervoor zal worden opgewerkt door zonnepanelen. Van de tempeh wordt 60% bevroren vervoerd naar een centrale locatie voor opslag en verpakking ten behoeve van supermarkten, horeca of food industrie. De overige 40% van de tempeh wordt verwerkt in schoolmaaltijden voor kinderen. Om dit vernieuwende concept tot een succes te maken werkt Schouten samen met diverse Nederlandse en Indiase partijen.
Dutch Good Growth Fund
Voor de financiering van Tempeh Today is Schouten onder meer een samenwerking aangegaan met Dutch Good Growth Fund, onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dat valt onder het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
(PvWK)
foto boven: Nederlander Henk Schouten met de eerste Tempeh vanuit een Small Fermentation Unit (testlocatie)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Henk Schouten
- duurzaam
- lancering
- food
- vega
- ceo
- mvo
- Tempeh Today
- India
- manier
- marketing
- gezond
- distributie
- Schouten Europe
- voedselproductie
- innovatie
- Bangalore
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing