Nutricia Nederland behaalt prestigieuze B-Corp™ certificering

Nutricia Nederland behaalt prestigieuze B-Corp™ certificering
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2021 @ 11:58
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Nutricia Nederland is het jaar begonnen met het behalen van het B-Corp™ certificaat. Daarbij voegt het zich bij de andere Danone-entiteiten in Nederland, namelijk Danone Essential Dairy & Plant-based, en Alpro.

De certificering, die het resultaat is van een uitgebreide impactbeoordeling, past goed bij de tweesporige economische en sociale doelstellingen van het bedrijf.

Gecertificeerde B Corporaties zijn bedrijven met winstoogmerk die de kracht van het bedrijfsleven benutten om een meer inclusieve en duurzame economie op te bouwen. Ze voldoen aan de hoogste geverifieerde normen van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordingsplicht.

Sociale Doelstelling
Danone heeft onlangs zijn doel versneld om al zijn bedrijven wereldwijd voor 2025 te laten certificeren. Voor Nutricia Nederland, onderdeel van Danone, sprak het doel om B-Corp gecertificeerd te worden voor zich. Sinds de oprichting in 1896 is Nutricia de doelstelling van Nutricia altijd geweest: voeding voor jong en oud. Naast voeding die gezondheid en welzijn ondersteunen, heeft Nutricia bijzondere prestaties geleverd die hebben bijgedragen aan de certificering. Zoals projecten die Nutricia opzoekt met maatschappelijke partners om te werken aan persoonsgerichte, meer kosteneffectieve behandelingen. Zoals het 'Best Onco Care'- programma, waar patiënt en behandelaar op een gestructureerde wijze, gezamenlijke behandelkeuzes maken.

Planeet
Als het erfgoed van Nutricia rust op de inzet voor de gezondheid van zijn consumenten en patiënten, dan zal de toekomst ook meer inspanningen om de impact op de planeet te verbeteren met zich  meebrengen. Zo streeft Nutricia ernaar om CO2 neutraal te zijn tegen 2050. De Danone fabrieken in Nederland maken al gebruik van hernieuwbare elektriciteit, een belangrijke eerste stap. En Nutricia zet zich in om tegen 2025 verpakkingen circulair te maken. [1] Beide ambities zijn in lijn met het One Planet. One Health beleid van Danone.

Paul Oerlemans, General Manager van Nutricia: 'Als onderdeel van Danone is het ons doel om gezondheid door middel van voeding te brengen naar zo veel mogelijk mensen, met respect voor mens en planeet. Deze certificering laat zien dat we op de goede weg zijn, een belangrijke mijlpaal waar onze medewerkers erg trots op zijn. Ze willen deel uitmaken van wat B-Corp omschrijft als "using business as a force for good".'

Danone en B-Corp 
Nutricia Nederland maakt sinds 2007 deel uit van Danone en deelt Danone's visie dat de gezondheid van mensen en de gezondheid van de planeet met elkaar verbonden zijn.

Paul Oerlemans: 'Nu we ons bij de andere Danone entiteiten in Nederland hebben gevoegd door ook B-Corp gecertificeerd te worden, maken we deel uit van een groep pioniers. We hopen andere bedrijven, niet alleen binnen Danone, maar ook daarbuiten, te inspireren om zich bij deze beweging aan te sluiten.'

Een blik op de toekomst
B-Corp worden is slechts de meest recente stap in een reis die Nutricia jaren geleden samen met Danone begon. Nutricia zal nu de uitkomsten van de B-Corp impactbeoordeling gebruiken om haar plannen vorm te geven voor verdere verbetering van haar sociale en milieu impact. Het resultaat van de certificering was een score van 96,4 [2]. Nutricia streeft naar hercertificering over drie jaar met een hogere score.
(PvWK, beeld: standontwerp Nutricia door SchoonemanDesign.nl)

[1] Circulair betekent dat de verpakking kan worden hergebruikt of gerecycled, dan wel biologisch afbreekbaar is.

[2] De gemiddelde impact score die de meeste bedrijven halen is rond de 80 punten. Tachtig punten is ook het minimum aantal punten om te kunnen certificeren als een B-Corp. Voor meer informatie: klik hier  

Over Nutricia
'Sinds 1896 is Nutricia pionier op het gebied van speciale voeding die een bijdrage levert aan een gezonde start en een langer, vreugdevoller en gezonder leven. Nutricia biedt, gedreven vanuit wetenschap en innovatie, een breed toonaangevend assortiment voedingen en services met een positieve invloed op de gezondheid van mensen met specifieke voedingsbehoeften gedurende het hele leven. Daarmee draagt Nutricia bij aan een gezonde groei en ontwikkeling gedurende de eerste 1000 dagen en biedt voedingsondersteuning voor enkele van 's werelds grootste gezondheidsuitdagingen zoals vroeggeboorte, achterblijvende groei, voedselallergie, zeldzame stofwisselingsziekten en (chronische) ziekten en aandoeningen zoals kanker, slikklachten, kwetsbaarheid en COPD. Als onderdeel van Danone, omarmt en draagt Nutricia bij aan de 'One Planet, One Health' visie, die weergeeft dat de gezondheid van de mens en de gezondheid van de planeet onlosmakelijke met elkaar verbonden zijn.'
(bron: Nutricia)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken