AH verduurzaamt kipketen met Beter voor Kip Natuur Boer-programma
- Food-en-retail
- 1 mrt 2021 @ 15:23
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 1 mrt 2021 @ 15:23
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn start met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Albert Heijn wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken.
AH gaat via het Beter voor-programma een exclusieve samenwerking met 200 Nederlandse pluimveehouders en pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group aan. Onderdeel van het programma is dat Albert Heijn vanaf 2023 minimaal scharrelkip met '1 ster Beter Leven Keurmerk' aan zal bieden.
Met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma zeggen Albert Heijn, de pluimveehouders en het pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group een stap verder te zetten in hun samenwerking. De keten moet nog transparanter worden door de inzet van DNA traceerbaarheid en block chain technologie. Lange termijn afspraken en een gezond verdienmodel vormen de basis voor verdere continuïteit.
'In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij dezelfde stappen in onze andere versketens. In de kipketen starten we nu met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma', aldus Marit van Egmond, ceo Albert Heijn. 'Ik ben ontzettend enthousiast over deze manier van samenwerken in gesloten ketens; een samenwerking die gericht is op de lange termijn. Geweldig dat we dit nu ook opzetten met 200 Nederlandse pluimveehouders. Wij bieden hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en daarbij verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst. Net als bij de andere Beter voor-programma’s is duurzame bedrijfsvoering met zorg voor de dieren, in dit geval dus de kippen, een beter klimaat en biodiversiteit altijd het uitgangspunt. De Beter voor-programma’s heten niet voor niets beter voor; iedereen in de keten heeft er voordeel van, ook onze klanten.'
Pluimveehouder, Corné Colijn: 'Sinds jaren ben ik een pluimveehouder die kippen houdt voor Albert Heijn. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat Albert Heijn het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma start en hiermee de kipketen verduurzaamt. Hiermee kan ik mijn kippen nóg diervriendelijker houden en voor mij betekent dat een langdurige samenwerking met een gezond verdienmodel als uitgangspunt. Een gelukkige kip is een tevreden boer.'
Volgens directeur Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming is de stap van Albert Heijn een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het keurmerk van haar organisatie. 'Een intensief traject achter de schermen van alle betrokkenen leidt straks tot een verdere verbetering van het leven van de kip. De Dierenbescherming is enorm verguld met de aankondiging vandaag van Albert Heijn. Eerder besloot Albert Heijn als eerste supermarkt het verse varkensvlees alleen nog maar onder minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming aan te bieden.'
(PvWK)
Het bijbehorende keurmerk
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Plukon Food Group
- food
- marketing
- Kip
- ceo
- pluimveehouder
- programma
- pluimvee
- retail
- Albert Heijn
- omdenken
- zuivelketen
- verwerkingsbedrijf
- Marit van Egmond
- Natuur & Boer
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing