Ariel Allin1 Pods grootste innovatie van 2020
- Food-en-retail
- 1 mrt 2021 @ 10:22
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 1 mrt 2021 @ 10:22
- Peter van Woensel Kooy
Uit de jaarlijkse Introductie top 20 van IRI blijkt dat Ariel Allin1 Pods de grootste innovatie is van 2020, gevolgd door Lay’s Strong op de tweede plaats en met Magnum Ruby als nummer drie.
De totale omzet van de 20 grootste innovaties van 2020 ligt weer iets hoger dan het jaar ervoor, dus geen directe aanwijzingen dat de coronacrisis een negatieve impact heeft op de innovatiekracht in supermarkten.
Wel opvallend is volgens IRI dat terwijl voorgaande jaren steeds meer innovatie kwam van kleine spelers, dit jaar de lijst weer wordt gedomineerd door de grote fabrikanten. 'Unilever is met maar liefst 4 innovaties in de lijst terug te vinden en ook Procter & Gamble heeft met 3 concepten een plekje in de top 20 bemachtigd. Mogelijk speelt de coronacrisis wel een rol in deze dominantie. Doordat shoppers minder lang in de winkel willen verblijven staan ze minder open voor impulsmatige aankopen. Juist voor kleinere spelers is zichtbaarheid op de winkelvloer vaak van groot belang om innovaties succesvol te promoten, terwijl grote spelers eerder in staat zijn om via grote media campagnes hun innovaties onder de aandacht te brengen. Opvallend is ook dat er geen enkel item meer in de lijst te vinden is met selectieve distributie, terwijl wat we de afgelopen jaren juist wel steeds vaker terug zagen: alle toppers uit de lijst van 2020 zijn breed verkrijgbaar bij alle formules.'
Gekeken naar de achterliggende consumententrends waar de 20 grootste innovaties op inspelen, ziet IRI duidelijk 'het spagaat-gedrag van de Nederlandse consument'. 'Er zijn namelijk twee tegenstrijdige trends zichtbaar die domineren. Enerzijds bewustere consumptie, in de vorm van minder suiker, minder calorieën, natuurlijke ingrediënten en minder alcohol en anderzijds meer fun, variatie en echt verwennen.'
(PvWK, bron: IRI, beeld P&G)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- budget
- 2020
- grootste innovatie
- innovatie
- Magnum Ruby
- P&G
- merk
- Ariel
- Introductie top 20
- onderzoek
- Lay’s Strong
- Ariel Allin1 Pods
- IRI
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing