Biermarkt nu jaar fors in de min: 'we missen je'
- Food-en-retail
- 17 mrt 2021 @ 11:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 17 mrt 2021 @ 11:51
- Peter van Woensel Kooy
Voor de twaalfde maand achtereen ligt de bierverkoop in Nederland fors lager. Sinds de eerste lockdown in maart 2020 heeft de horeca ruim 70% minder bier verkocht, melden de Nederlandse Brouwers die een inhaak-ad plaatsen.
De brouwers in Nederland snakken naar het moment dat de maatregelen voor de horeca worden versoepeld. Nederlandse Brouwers roept daarom het kabinet op de routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) te omarmen en de terrassen zo snel als mogelijk te openen. En zodra het enigszins mogelijk is te kijken naar meer versoepelingen.
Bierverkoop horeca vrijwel stil gevallen
De totale bierverkoop lag in februari 30% lager dan vorig jaar. Bij de horeca was de daling voor de vierde achtervolgende maand meer dan 90%. De lichte stijging (+ 2,9%) van het thuis genieten van een glas (alcoholvrij) bier maakt maar zeer beperkt de sterke daling van de bierverkoop in de horeca goed. Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: ‘De bierverkoop in de horeca is vrijwel stilgevallen. Het laat nog eens zien hoe hard de horeca getroffen wordt door de Covid-19 maatregelen. Wij maken ons grote zorgen over de toekomst van de horeca op korte en lange termijn. Er is veel nodig om deze belangrijke sector er weer bovenop te helpen.’
Ondersteuning brouwers
‘Als brouwers helpen we de horeca al vanaf de eerste lockdown zo veel mogelijk. Er is huur kwijtgescholden als een brouwer huurbaas is. We gaan soepel om met betalingen. Tank- en fustbier is teruggehaald. We staan naast onze klanten en denken mee over allerlei oplossingen.’
We missen je
In een aantal kranten staat vdeze week een paginagrote advertentie met de kop ‘We missen je’. Op 15 mart 2021 was het een jaar geleden dat de horeca voor het eerst in lockdown ging. Ondertussen is de horeca al maanden opnieuw gesloten. In een gezamenlijke advertentie staan Koninklijke Horeca Nederland en Nederlandse Brouwers hierbij stil. Zij roepen iedereen op zich toch vooral aan de regels te houden zodat we hopelijk snel samen weer kunnen proosten.
Snel verantwoord en veilig versoepelen
‘Maar er is veel meer nodig. Belangrijk is dat het vergoeden van de lasten in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) naar 100% gaat. Gemeentes moeten ruimere mogelijkheden krijgen om de horeca te steunen door het uitbreiden van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Hopelijk kondigt het kabinet op 23 maart aan dat het verantwoord en veilig is verder te versoepelen en kunnen we weer gezellig gaan genieten van een lekker glas bier op het terras.’
Dat is een eerste stap. Maar slechts voor een klein deel van de horeca geeft het enige ruimte. Het beste werkt toch het zo snel mogelijk doorvoeren van meer versoepelingen voor de horeca zodat ook restaurants en horeca zonder terrassen weer gasten kunnen ontvangen. ‘De routekaart van KHN wijst daarvoor een verantwoorde en gefaseerde weg en we hopen dat het kabinet deze weg ook kiest. Hopelijk kan de horeca snel weer haar sociale functie in de maatschappij uitoefenen.’, aldus Wigboldus.
(PvWK)
De inhaakad van NB & KHN
Over de Nederlandse Brouwers
'Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van veertien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen. Doel is om op een verantwoorde en duurzame manier de consumptie en het brouwen van bier te bevorderen. De aan Nederlandse Brouwers verbonden brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. In 2020 is ruim 22.000.000 hectoliter bier gebrouwen waarvan 13.000.000 hectoliter ten behoeve van de export. Deze week roepen Koninkijke Horeca Nederland en Nederlandse Brouwers in de gezamenlijke advertentie "We missen je" op om je aan de regels te houden en nog even vol te houden. Zodat straks geproost kan worden op een mooie toekomst.'
(bron: NB)
Lees ook: De horeca heeft snel geld nodig, maar banken geven niet thuis
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- oplossingen
- horeca
- directeur
- Lucie Wigboldus
- gezamenlijk
- We missen je
- sector
- Nederlandse Brouwers
- belangrijk
- advertentie
- Koninklijke Horeca Nederland
- bierverkoop
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing